Vad gör jag när jag inte kan få ut min lön på grund av att min arbetsgivare har gått i konkurs?

Hej. JAg får inte min lön av min före detta arbetsgivare. Han har lurat mig och satt företaget i konkurs utan min vetskap. jag är nu helt lost och vet inte hur jag ska få min lön+semesterersättning.

Lawline svarar

Hejsan!

I Sverige finns något som kallas för lönegaranti när företag inte kan betala sina arbetstagare på grund av konkurs eller rekonstruktion. Lagen kallas för lönegarantilagen.

Detta garantibelopp som motsvarar din uppsägningslön och semesterersättning betalas utav länsstyrelsen. Länk finner du nedan där du kan läsa mer om vad för dokument som de kräver för att du ska få ut lönen.

Det är konkursförvaltaren som fattar beslut om du ska få ut lön av bolaget eller inte och länsstyrelsen skickar pengar till dig när förvaltaren har gjort detta beslut. Jag rekommenderar att du ringer eller mejlar dem om du har mer frågor kring hur det går till i praktiken.

Länk: https://www.lansstyrelsen.se/stockholm/privat/livshandelser/lonegaranti.html
Länken är till stockholms länsstyrelse. Om du bor inom ett annat län så rekommenderar jag att du tar kontakt med din länstyrelse.

Allt gott och lycka till.

Binh TranRådgivare