FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt08/09/2018

Vad gör jag åt kontrollavgift för felparkering trots parkeringstillstånd?

Hejsan.

Jag är en hyresgäst, betalar 700kr varenda månad för mitt p-tillstånd och den sitter väl synligt fast tejpad på vindrutan.

Vad gäller när Som hyresvärd/fastighetsskötare nu 4dagar på raken sätter felaktiga kontroll avgift.

Jag känner mig utsatt och näst intill trakasserad för grann bilen bredvid har inte ens p tillstånd men den får ingen böter utan Jag är den enda som åker på dagliga böter på parkeringen.

På den gula lappen står det att

Ej synlig p tillstånd samt att foto är taget och där kan kan motbevisa med bild och dokumentation att kontrollavgiften är tvärfel.

Jag kommer inte betala dom och självklart bestrida. Tar även foto och dokumenterar varenda felaktig kontrollavgift för framtida bevisning vid eventuell rättsfall.

har även kontaktat parkeringsbolaget som drivs utav själva hyresvärden men utan resultat.

Min fråga är

Finns det något brottsligt i det hela? Känns som att han brukar sin position som hyresvärd och p-vakt fel.

Vad är den rätta vägen för mig för att få stopp på detta?

Är verkligen tacksam för ett svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Min utgångspunkt i svaret

Jag förstår det som att din hyresgäst erbjuder parkering på en privat parkering mot parkeringstillstånd. Trots att du betalar för ett parkeringstillstånd som du synligt har fäst på insidan av vindrutan har du i fyra dagar erlagts med kontrollavgifter för "olovlig parkering". Parkeringsbolaget drivs av hyresvärden och du har invänt mot kontrollavgiften. Eftersom det framstår som att hyresvärden även är ägare av parkeringsplatsen kommer jag utgå från att så är fallet samt hädanefter benämna hyresvärden som markägare. Vidare utgår jag från att inga andra krav än parkeringstillstånd ställd för att lovligen få parkera på platsen. Frågorna som härvid kommer besvaras är dels om det föreligger något brottsligt agerande, dels hur rättfärdigat kan få stopp på detta.

Vem har rätt att utfärda en kontrollavgift?

Kontrollavgifter vid olovlig parkering på privatägd parkeringsplats regleras enligt lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering (kontrollavgiftsL). Det är markägaren som upplåter ett område för parkering som har rätt att ta ut kontrollavgift vid parkering som avviker från de villkor som avtalsrättsligt har beslutats (1 § kontrollavgiftsL). Utfärdandet av kontrollavgift kan överlåtas till annan såsom exempelvis ett parkeringsbolag (jfr 12 § kontrollavgiftsL).

Vad gäller kring villkoren för parkering?

Kontrollavgift får enbart tas ut om parkeringsvillkoren tydligt har tillkännagetts genom skyltning på platsen (3 § kontrollavgiftsL). Att parkeringstillstånd ska vara placerat synligt i bilen har dock av hovrätten ansetts vara en självklarhet som inte behöver specificeras (RH 2016:23). Eftersom detta självklara krav är uppfyllt bör det inte föreligga några rättfärdigande villkor för parkeringsbolaget att kräva någon kontrollavgift. Kontrollavgiften är således inte giltig (jfr 1 § kontrollavgiftsL). Vidare kan nämnas att en kontrollavgift kan utfärdas för varje påbörjat kalenderdygn som en olovlig parkering pågår, men högst fem kontrollavgifter får tas ut för samma olovliga parkering (5 § kontrollavgiftslagen).

Föreligger något brottslig agerande

Potentiellt kan agerandet kategoriseras som bedrägeri (9 kap. 1 § brottsbalken) eller därvid liknande förseelse. Du kan polisanmäla händelsen här.

Vad kan jag göra för att rättfärdigat få stopp på kontrollavgifterna?

Eftersom att det, såvitt jag kan bedöma utifrån din information, handlar om ogiltiga betalningskrav ska du bestrida kraven. Detta gör du mest förmånligt genom att skicka ett skriftligt bestridande där du anger relevanta grunder. Relevanta grunder i detta fall är att du har ett tydligt synligt parkeringstillstånd och att du uppfyller samtliga villkor för parkering. Du bör även påstå att kontrollavgifterna är oskäliga med hänsyn till omständigheterna, varvid avgifterna inte får tas ut även om de skulle anses villkorligt korrekta (10 § kontrollavgiftsL).

Jag är väl medveten om att du redan har kontaktat parkeringsbolaget. Situationen är dock sådan att du inte kan väcka en talan mot ett betalningskrav riktat mot dig, utan istället ankommer det på parkeringsbolaget att antingen acceptera ditt bestridande eller föra vidare tvisten till kronofogden. Det är sannolikt att parkeringsbolaget överlåter betalningskraven på ett inkassobolag, varvid du får rikta ditt bestridande mot inkassobolaget, som i sin tur kan ta tvisten till kronofogden. Förs ärendet till kronofogden och du delges ett kronofogdekrav ska du bestrida detta inom tio dagar från delgivandet, vilket för tvisten vidare till domstol.

Sammanfattning

Kontrollavgifterna är med största sannolikhet ogiltiga. Det du kan göra i denna situation är att fortsätta bestrida betalningskraven och se hur situationen utvecklar sig. Misstänker du brott av bedrägerikaraktär kan du utfärda en polisanmälan här.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänlig hälsning,

Joar LindénRådgivare