FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder26/12/2023

Vad gäller vid villkorlig dom och godkännande av strafföreläggande på förhand?

Hej, Jag stal en sushi låda och en tandborste till ett värde av 220 kr. Jag skrev på ett förhandsgodkännande av strafföreläggande och erkände på plats. 30 dagsböter a 170. Kommer det bara bli böter eller villkorlig dom? Polisen sa att jag kommer få ett brev med strafföreläggande hemskickat.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av brottsbalken (BrB).

Information om påföljderna - böter och villkorlig dom

En påföljd är ett sorts straff som en person får när den begår ett brott.

Böter är en form av påföljd, som regleras i 25 kap BrB. Böter innebär att du ska betala pengar.

Villkorlig dom är en form av påföljd, som regleras i 27 kap BrB. Det innebär att en dömd person, istället för fängelse, får en prövotid i två år utan övervakning. Den kan förlängas om personen begår fler brott under prövotiden, kan den förlängas eller så döms någon annan påföljd ut.

Man kan få villkorlig dom när det inte kan tyckas räcka med böter (27:1 BrB) och villkorlig dom kan förenas med böter (27:2 BrB).

Information om strafföreläggande

Ett strafföreläggande ersätter en vanlig rättegång genom att man godkänner och betalar böter istället (48:1 och 48:2 RB). Detta kan ske gällande brott där det ingår böter i straffskalan (48:4 RB). Du begick ringa stöld eftersom summan av värdet understeg 1250 kr (8:2 BrB och NJA 2019 s. 951). Straffskalan för ringa stöld är böter eller fängelse i sex månader vilket betyder att ett strafföreläggande kan meddelas i ditt fall (8:2 BrB).

En avgörande paragraf i ditt fall är 48:10 RB som säger att ett strafföreläggande kan godkännas på förhand av den misstänkte, om föreläggandet inte kommer att avse villkorlig dom. Eftersom du godkände på förhand så kommer inte föreläggandet ge dig villkorlig dom utan bara böter.

Vad gäller i ditt fall?

I allmänhet kan böter förenas med villkorlig dom när en person döms för ett strafföreläggande. Däremot kan det inte godkännas på förhand om föreläggandet avser villkorlig dom. Därmed kommer det bara bli böter för dig. I övrigt så är inte tanken när någon begår brott att det är hemligt vad som ska hända dig, tanken är att det polisen säger till dig är det som gäller. Det verkar vara så att ni bara diskuterat böter, vilket tyder på att straffet bara gällde böter.

Hoppas du har fått svar på din fråga och stort lycka till!

Carl MalmströmRådgivare