Vad gäller vid uppsägning av en pensionär?

hej! Jag arbetar som sjuksköterska inom ett verksamhetsområde i en Region i Sverige. Nu har det beslutats att man endast får vara timanställd om man är pensionär. Vad säger juridiken om det? Är det ok? Är det diskriminerande?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Svaret på din fråga hittar vi i lagen om anställningsskydd (LAS).

Det framgår inte av din fråga vad för anställningsform du har i dagsläget. Med anställningsform syftar jag på om det rör sig om en heltidsanställnings, allmän visstidsanställning etc. Anledningen till varför jag nämner detta är för att svaret på din fråga kan se olika ut beroende på vilken anställningsform du har. Har du t.ex. en visstidsanställning som snart löper ut, har arbetsgivaren rätt att inte erbjuda dig samma tjänst och kan därmed istället förnya det men en timanställning i enlighet med de "vanliga" reglerna i LAS. Har du istället en heltidsanställning, behöver vi istället kika på de regler som gäller särskilt för pensionärer. Nedan finner du en redogörelse för dessa.

I Sverige har arbetstagaren en lagstadgad rätt att stannat kvar i arbete till utgången av den månad man fyller 68 år, 32a § (LAS). Om en arbetsgivare vill att arbetstagaren ska sluta då denne fyller 68 års så måste arbetsgivaren meddela detta senast en månad innan arbetstagaren fyller 68 år. Om så görs så avslutats anställningen i slutet på den månad arbetstagaren fyller 68 år. Arbetsgivaren behöver inte ange en saklig grund till uppsägningen men beskedet ska lämnas skriftligen och det regleras i 33 § LAS. Om arbetsgivaren inte meddelar arbetstagaren om att denne ska sluta senast en månad innan den fyller 68 år så fortsätter anställningen för arbetstagaren. Dock har arbetstagaren då enbart en månads uppsägningstid samt omfattas inte av turordningsreglerna eller förtur till återanställning enligt 33 § 3 st. LAS.

Eftersom din arbetsgivare har rätt att säga upp dig, förutsatt att det sker enligt det ovannämnda, har arbetsgivaren möjlighet att erbjuda tid en tjänst som tillanställd.

Jag hoppas du fick svar på din fråga! Du är alltid välkommen att kontakta oss på nytt vid vidare funderingar.

Med vänlig hälsning,

Sara DjogicRådgivare