Vad gäller vid skilsmässa?

Hej!

Hjälper en ung invandrad kvinna med skilsmässa och undrar hur det fungerar då hon ansökt enskilt? Hon vill inte bråka om barnen då de har starka band till sin far pga att hon inte varit delaktig i deras liv för hon har inte tillåtits av mannen. Hon har varit inlåst i lägenheten den mesta tiden och det är mannen som har skött alla kontakter med förskola och skola etc samt sköter all ekonomi och handlar allting. Hon har i princip inga kontakter förutom några på SFI som hon träffar på dagtid. Resten av tiden spenderas i hemmet med att ta hand om alla hemsysslor.

Då hon bara vill lämna utan att bråka om pengar eller barnen så undrar vi nu vad det kan innebära för henne juridiskt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Bestämmelserna om skilsmässa finns i äktenskapsbalken (ÄktB), medan bestämmelser om barns vårdnad, boende och umgänge finns i föräldrabalken (FB).

Skilsmässan ska föregås av en betänketid om sex månader

Huvudregeln vid skilsmässa är att makarna har rätt till sådan direkt om de är överens om det. Undantaget är om båda makarna begär det ska den föregås av en betänketid, alternativt om någon av dem bor varaktigt med barn under 16 år som står under makens vårdnad (5 kap. 1 § ÄktB). Likaledes ska skilsmässan föregås av en betänketid om bara den ena maken vill skiljas (5 kap. 2 § ÄktB). Som jag förstår det har paret barn, och om de är under 16 år beviljas inte skilsmässan direkt utan ska föregås av en betänketid om sex månader. Eftersom det är kvinnan ensam som ansökt om skilsmässa ska den föregås av en betänketid även för det fall att barnen skulle vara över 16 år. Betänketiden inleds när hennes begäran om skilsmässa delges hennes make. Efter sex månader måste någon av makarna vända sig till tingsrätten och begära att domstolen ska besluta om skilsmässa. Görs inte sådan begäran inom ett år från att betänketiden började löpa blir skilsmässan inte av och man måste ansöka igen, med ny betänketid för att kunna skiljas (5 kap. 3 § ÄktB).

Det ska göras en bodelning vid skilsmässa

När ett äktenskap upplöses ska en bodelning ske i vilken er egendom ska fördelas mellan makarna (9 kap. 1 § Äktenskapsbalken, ÄktB). Egendom är giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom (7 kap. 1 § ÄktB). Enskild egendom uppkommer genom t.ex. äktenskapsförord eller gåva/arv som den ene maken fått med villkor om att egendomen ska vara enskild (7 kap. 2 § ÄktB).

I bodelningen ska makarnas andelar i boet beräknas (11 kap. 1 § ÄktB). Så sker genom att man först beräknar hur mycket giftorättsgods makarna har, från varje makes giftorättsgods gör man sedan avdrag för de skulder maken har (11 kap. 2 § ÄktB). Det som återstår av giftorättsgodset efter avdrag för skulderna ska läggas samman och värdet ska sedan delas lika mellan makarna (11 kap. 3 § ÄktB).

Värt att nämna är att man inte måste följa reglerna för bodelning; reglerna är till för att följas framförallt om makarna inte kan komma överens. Det står makarna fritt, för det fall att de är överens, att fördela egendomen annorlunda. Man kan till exempel komma överens om i en bodelning att man inte ska lämna någon egendom alls till den andra maken.

Huvudregeln är att vårdnaden är fortsatt gemensam

Om barnen står under vårdnad av båda föräldrarna (vilket är det vanligaste) fortsätter vårdnaden att vara gemensam efter skilsmässan (6 kap. 3 § andra stycket FB). I fråga om barnens boende och umgänge är det inget problem i sig så länge föräldrarna är överens. Föräldrarna kan själva tillsammans komma överens om att barnen ska bo varannan vecka hos vardera föräldern, eller mer hos den ena föräldern. Det är först för det fall att de inte kommer överens som det i slutändan kan vara domstolen som får bestämma det.

Jag vill avslutningsvis flagga för att det kan vara en god idé att diskutera ärendet med en jurist; jag är av åsikten att kvinnan inte bör efterskänka allt för mycket bara för att hon inte vill "bråka" med sin make. I fråga om barns boende, vårdnad och umgänge är sådant frågor som går att få domstolen att avgöra om vid ett senare tillfälle. Men när bodelningen är gjord står den fast.

Hoppas du fått svar på din fråga, i annat fall är du varmt välkommen att återkomma! Behöver du/ni hjälp med att göra en bodelning eller om det blir en tvist i skilsmässan är ni välkomna att boka en tid med någon av våra jurister.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare