FrågaKÖPRÄTTÖvrigt26/01/2019

Vad gäller vid oväntad prishöjning vid behandling på människor?

Hej!

I december beställde vi behandlingar (massage, ansiktsbehandling, mm) på ett spa för hela familjen. I samband med beställningen så berättade leverantören om priser enligt deras prislista. Utförandet av tjänsterna skedde i januari. När vi skulle betala så var samtliga priser per behandling 100 kr dyrare än vid beställningstillfället. Vi hade inte fått information om detta utan det framkom först efter genomförda behandlingar när vi skulle betala. Vi hävdar att det är priserna som gällde vid beställningstillfället som är de som vi ska betala. Vad gäller?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Konsumenttjänstlagen är inte tillämplig vid behandling på människor, vilket innebär att skyddet är oklart, det är däremot möjligt att analogt tillämpa vissa delar av lagen. Exempelvis ska den som utför behandlingen göra den fackmässigt, det vill säga i enlighet med vad som kan förväntas av en professionell yrkesman.

Då konsumenttjänstlagen inte gäller, parternas skyldigheter i den överenskommelse som gjorts. Med andra ord är det vad som är avtalat som ska gälla. Avtalade ni om ett visst pris vid beställningstillfället är det bindande och leverantören kan inte ändra priset i efterhand (1 § AvtL). Ni kan därför inte åläggas att betala ett högre pris än vad som angavs när ni beställde behandlingarna.

Vänligen,

Alice JohannessonRådgivare