Vad gäller vid fel i vara som sålts till konsument utan bytesrätt?

Jag har köpt en regnjacka på sommarrealisationen. När jag kom hem märkte jag att den hade ett hål på ena ärmen. Jag minns att det fanns en skylt framför jackorna med REAVAROR BYTES EJ

a,Kan jag verkligen inte göra något?

b,Vad händer om det i affären inte finns fler jackor i min storlek?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag utgår från att du har köpt din jacka från en affär vilket innebär att du är konsument i förhållande till säljaren. I sådant fall blir konsumentköplagen av intresse i frågan.

Allmänt om öppet köp och bytesrätt

Det är vanligt att konsumenter har rätt till s.k. öppet köp och bytesrätt vid handel i t.ex. klädaffärer. Dessa rättigheter är inte reglerade i lag och näringsidkare (företagare t.ex.) måste därmed inte erbjuda dem. I ditt fall har säljaren uttryckligen gjort klart att åtminstone bytesrätt inte föreligger. Jag kommer i mitt svar att anta att öppet köp inte heller föreligger.

Vad har du för rätt som konsument?

Som jag har nämnt är konsumentköplagen aktuell i ditt fall. Enligt 16 § konsumentköplagen anses ett fel föreligga i en vara om den bl.a. i något avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta. Att det inte finns hål i jackan bör vara något en köpare med fog kunnat förutsätta, vilket innebär att det föreligger ett fel i din jacka. Vidare ansvarar säljaren bara för fel som har funnits vid avlämnandet av varan, alltså när du köpte jackan i butiken (se 20 § konsumentköplagen). Med tanke på att du hittade hålet när du kom hem bör ansvaret alltså ligga på säljaren.

På grund av felet får du som köpare kräva att säljaren avhjälper felet genom att t.ex. låta dig byta jacka (se 26 § konsumentköplagen). Om detta inte är en möjlighet har du rätt att begära prisavdrag eller häva köpet och därmed få tillbaka pengarna (28 – 29 §§ konsumentköplagen).

Sammanfattning

Som konsument har du rätt att begära avhjälpande för ett fel i din vara. Avhjälpande kan ske i form av rätt att byta vara. Om det här inte är en möjlighet har du rätt att begära prisavdrag eller häva köpet helt.

Jag hoppas att det var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,
Lawline RådgivareRådgivare