FrågaFAMILJERÄTTBodelning03/05/2019

Vad gäller vid bodelning för särbos?

Vad gäller vid bodelning om man har flyttat isär för 14 månader sedan efter att ha varit gifta i 42 år men är fortfarande gifta ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om äktenskap finns i Äktenskapsbalken (ÄktB).

En bodelning görs som regel när äktenskapet blir upplöst (9 kap. 1 § ÄktB). Det upplöses genom den ena makens död eller äktenskapsskillnad (skilsmässa) (1 kap. 5 § ÄktB).

Bodelning kan även göras under äktenskapet (9 kap. 1 § st 2 ÄktB) och kräver då att ni är överens och gör en skriftlig anmälan till tingsrätt, som kommer att registrera det i Äktenskapsregistret (16 kap. 2 § ÄktB). En bodelning under äktenskapet möjliggör att ni kan omfördela äganderätten mellan er egendom.

Det har ingen betydelse om ni bott isär under äktenskapet, bodelningen fungerar densamma.

Bodelningen syftar till att fördela makarnas egendom mellan dem (9 kap. 1 § ÄktB). Det är bara så kallad giftorättsgods som ska ingå i en bodelning (10 kap. 1 § ÄktB). Allt som inte är enskild egendom (exempelvis något som undantagits genom äktenskapsförord) är giftorättsgods (7 kap. 1 § ÄktB).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare