FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt08/09/2019

Vad gäller vid återtaganderätt för säljarens borgenärer?

VID KÖP AV FORDON SOM DET FINNS ETT ÅTERTAGANDERÄTT FRÅN KREDITGIVARE, VILKET ÄR BÄSTA SÄTT FÖR KÖPAREN ATT GENOMFÖRA KÖPET UTAN RISKERA ATT KREDITEN SOM SÄLJAREN HAR DRABBAR KÖPAREN ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag uppfattar din fråga undrar du vad som gäller om säljaren tillhandahåller bilar som i sin tur är inköpta på kredit och hur således säljarens långivare kan få ta din bil för säkerhet för deras lån. Återtaganderätt faller inom kategorin bibehållen äganderätt inom juridiken och kräver således att specialitetsprincipen är uppfylld. Denna förutsätter specialisering (bilen ska kunna gå att identifiera), ett tillräckligt rådighetsavskärande samt ett sakrättsmoment (i detta fallet ett köp). Med rådighetsavskärande menas att den som innehar bilen inte får förvalta över bilen så som denne behagar, alltså att det finns restriktioner från kreditgivaren som begränsar användandet av fordonet. Ett exempel skulle vara att man inte får sälja bilen vidare.

Den bedömningen jag kan göra är att en kreditgivare som tillåter vidareförsäljning av pantsatt egendom gör det onödigt omständigt för sig själv. Det skulle vara mycket ansträngande att söka ner egendomen om den sålts flera gånger. Min slutsats i detta fallet är att ett giltigt rådighetsavskärande inte skett och således kan inte återtaganderätten aktualiseras. Mitt råd till dig är att söka upp säljarens borgenärer och förvissa dig om hur situationen kring bilen ser ut

Hoppas du fick svar på din fråga,
MVH

André BlomquistRådgivare