Vad gäller vid arv i ett tidigare samboförhållande?

Min bror köpte för ett antal år sedan en lägenhet tillsammans med en tjej, men sen gjorde de slut och hon flyttade och han köpte ut henne ur lägenheten. Efter ett år kom hon tillbaka och bodde hos honom en tid, sen köpte hon en lägenhet i en annan stad och fick jobb där, men de är fortfarande tillsammans och hon står skriven på hans adress.

Vad gäller vid arv av min bror? Ingen av dem har barn.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då det verkar som att de levt i ett samboförhållande tillämpar jag Sambolagen. Om man köper en bostad för gemensamt bruk blir den samboegendom, vilket innebär att man äger den tillsammans (3 § SamboL). Flyttar man isär kan man dela upp tillgångarna genom att göra en bodelning (8 § SamboL). Då din bror köpte ut sin f.d. sambo ur lägenheten har en bodelning skett. Det innebär att han är ensam ägare till lägenheten. Att hon är skriven på hans adress gör inte att hon får någon äganderätt till lägenheten då den upphörde i och med bodelningen.

Vem som ärver regleras annars i Ärvdabalken. Sambos finns inte med i arvsordningen och ärver därför som utgångspunkt inte. Undantag är dels om ett testamente upprättats (9 kap. 1 § ÄB), dels det minimumbelopp som ska utgå till en sambo vid bodelning i den mån samboegendomen räcker till det (18 § andra stycket SamboL). För att över huvud taget räknas som ett samboförhållande måste man dock bo tillsammans och ha ett gemensamt hushåll (1§ SamboL), vilket gör att hon i vilket fall inte kan ses som en sambo då hon bor i en annan stad, även om hon fortfarande är skriven på hans adress.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lovisa SjöstedtRådgivare