FrågaKÖPRÄTTKöplagen09/05/2019

Vad gäller vid ångerrätt i Köplagen?

Hej, jag sålde mitt barns begagnade dator till föräldrarna till mitt barns kompis. Den var begagnad, och de visste föräldrarna. Att den hade vissa problem ned fläkten hade min son berättat innan. De fick betala ett pris som var lägre än det värde datorn uppskattades till via olika sidor på nätet: 3000kr. De fick delbetala 600kr per månad. Efter 3 månader sa kompisen till mitt barn att datorn gått sönder. Jag sa till min son att de ju köpt den begagnade datorn i befintligt skick och då är det också de som står risken om något hönder. Jag sa att kompisens föräldrar fick prata med mig, inte barnen med varandra. Kompisens föräldrar hörde aldrig av sig, men de fortsatte betala tills sista delbetalningen i december. Igår messade en förälder mig och skrev att de kommer och återlämnar datorn och att jag kan swisha hela beloppet eller delbetala. Jag svarade då med frågan vad föräldern menade, och fick svar att mitt barn sagt att de skulle återlämna datorn och lite annat av mitt barns saker (vet inte vad de menar). Jag svarade med hänvisningen att de köpt i befintligt skick, som t ex vid försäljning på Blocket, och att de då också själva står risken, att mitt barn informerat att det var vissa problem ned fläkten. Datorn fungerade vid försäljningen, var bara ett par år (2-3 år om jag minns rätt) och inköpspriset ny var på ca 15000kr-18000kr (minns just nu inte exakt pga vi köpte även skärm mm). Kan jag bli skyldig att betala? Kan det tas upp i tingsrätten om de anmäler?

Lawline svarar

Hej! Tack för du vänt dig till Lawline med din fråga!

När två privata personer (alltså inte från ett företag eller en butik, så kallad näringsidkare) handlar och säljer till varandra gäller Köplagen (KöpL). Du är inte lika skyddad som köpare när du handlar från privatpersoner, eftersom det konsumentskydd som finns när man handlar från en näringsidkare.

Sälja någonting i befintligt skick

Det låter som att de som köpt datorn menar på att datorn har gått sönder och att ni därför måste ta tillbaka datorn och betala tillbaka summan som de har betalad. Dock framgår det att ni har betalad datorn i befintligt skick och att ni har berättar för köparna att fläkten på datorn hade lite problem.

En vara kan dock anses vara "felaktig" även om man säljer den i befintligt skick. Den är felaktig om den säljs utan att säljaren berättar om sådana väsentliga fel på varan, som skulle göra att köparen inte köpte varan. Den anses också vara felaktig om varan visar sig vara så pass dålig, med tanke på det pris man betalar för varan, att man inte hade kunnat förvänta sig det hos varan (KöpL 19 §).

Ni har dock berättat om felet på datorn och utöver det fungerade den bra när ni sålde den. Likväl sålde ni den för betydligt mycket mindre pengar än vad som framgår av datorn var värd. Jag anser därför att det inte är något fel på datorn i lagens mening.

Undersökningsplikt hos köparen

Den som köper en vara har också en undersökningsplikt. Det betyder att när man köper en vara ska man undersöka den innan. Sådana fel som man skulle ha kunnat hitta vid en sådan undersökning, kan man inte senare komma och ha som ursäkt för att lämna tillbaka varan (KöpL 20 §). Detta innebär i er situation att om det exempelvis var något fel på datorn som man kunde se (trasiga tangenter, sprickor i skärm eller liknande) så ska köparen se detta direkt innan man köper varan.

Köparen kräver hävning av köpet och att ni ska återbetala pengarna.

Eftersom jag inte kan se varför det skulle vara ert fel att datorn har gått sönder då ni dels sålde den till de pris som ni gjorde och också sålde den i befintligt skick, så anser jag att de åtgärder som lagen ställer upp vid felaktiga varor inte kan användas här, (KöpL 30§). Det är mest troligt så att datorn har gått sönder på grund av köparen.

Ytterligare en sak som talar för att köparna inte kommer kunna få igen om sin hävning av köpet är att för att man skulle få återlämna en vara krävs det att man reklamerar till säljaren inom skälig till, (KöpL 32§). Du skriver i din fråga att köparna berättar för dig efter 3 månader att det är något fel på datorn. Det går inte exakt att bedöma om 3 månader kan anses vara skäligt, eftersom det ska räknas från att man märkte felet. Vad som dock blir problematiskt för köparna är att de berättar om felet men fortsätter sedan att betala fram tills nu innan man kräver återbetalning för varan. Jag anser inte att detta är inom skälig tid från det att de märkte felet och deras chans att få pengarna tillbaka har i min mening därför gått förlorad.

Sammanfattningsvis, enligt min åsikt, bör inte varan anses som felaktig.

- Ni har sålt den till att pris långt under marknadsvärdet, berättat om fläktfelet och sålt den i befintligt skick.

- Att undersöka varan innan och efter köp ligger på köparna och om de har undersökt varan ska de antingen hitta fel vid den undersökning som gör att de direkt kan påkalla felet, eller så finns det inga sådana fel hos varan som kan anses finnas där vid försäljningen.

- Likväl så kommer köparna väldigt sent in med att reklamera felet hos datorn.

Jag tror därför inte att du har någonting att oroa dig över. Att det skulle gå till rättegång har jag väldigt svårt att föreställa sig, då det enbart skulle bli dyrare för er båda. Jag tycker att du ska ge det ett försök till att prata med köparna. Om de fortsätter att hävda att du ska betala tipsar jag dig om att vända dig till någon duktig jurist som kan hjälpa dig med hur du ska gå vidare. Hoppas att det löser sig för er!

Mvh

Ebba AlkehagRådgivare