FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt31/10/2018

Vad gäller skattemässigt för julgåvor som skickas från huvudkontor i Danmark till anställda i Sverige?

Hej, jag vill ge en julgåva till mina svenska medarbetare som arbetar i Sverige från mitt nordiska huvudkontor i Danmark. Värdet överstiger 451 kr. Undrar om mina medarbetare blir förmånsskatteskyldiga för denna julgåva som skickas från Danmark till Sverige. Får inget svar från Skattemyndigheten. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga regleras i inkomstskattelagen (IL) samt genom allmänna råd från Skatteverket.

Julgåvor till anställda

Julgåvor av mindre värde är skattefria och ska inte tas upp som förmån (11 kap. 14 § IL). I allmänna råd från Skatteverket framgår att "mindre värde" anses vara när en julgåva inte överstiger 450 kr inklusive moms (enligt svenska momssatser). Detta är ett så kallat gränsbelopp, vilket innebär att om det överskrids beskattas hela beloppet från första kronan (SKV A 2017:25, s. 2).

Vad gäller i ditt fall?

I ditt fall överstiger julgåvans värde maxbeloppet om 450 kr, varför den ska förmånsbeskattas hos den anställde. Att julgåvan skickas från huvudkontoret i Danmark spelar ingen roll, utan dina svenska medarbetare som arbetar i Sverige får julgåvan som anställda (gåvan har sin grund i anställningen) och skattar enligt svensk skattelagstiftning.

Hoppas du fick svar på frågan. Återkom gärna vid fler frågor!

Med vänliga hälsningar,

Angelica KarlssonRådgivare