FrågaKÖPRÄTTKöplagen03/09/2020

Vad gäller om man säljer en vara i begagnat skick?

Hej.

för 1 månad sedan Jag sålde en begagnad utegrupp i konstrotting.

I annonstexten beskrev jag att den var defekt, att rottingen var sprucken på ena delen.

Detta var det även en tydlig bild på i annonsen.

+ att köparen även en ytteligare bild på där rottingen spruckigt lite, vilket var knappt synigt.

Hon fick även uppgift på att den var 5 år gammal, och att nypriset var över 10.000:-.

Hon ville först pruta 1000:- för snabb affär, när jag sa att jag inte var intresserad, försökte hon pruta ytterligare en gång. När jag inte svarade på det erbudande meddelandet från henne,

Fick jag ytterligare ett meddelande att hon köper den för utsatt pris 3700:- och att hon har bokat firman X som kunde hämta den senare samma dag. Hon var inte ens intresserad av att komma och titta på den innan köp.

Ombudet kom och hämtade gruppen, jag skrev ett meddelande till köparen att de nu varit och hämtat upp och att det var på väg till henne. Allt fine så långt.

Nu igår, 1 månad efter köpet, fick jag ett meddelande av henne, där hon skriver att rottingen nu har gått mer sönder. Jag antar att hon vill ha prisreduktion eller häva köpet.

Vad är det som gäller och hur går man tillväga med detta?

Hon var väl medveten om defekterna som fanns innan köp, då hon fått se bilder på det som var trasigt innan och vid köpet. Hon har ju ändå haft och använt den 1 månad.

Tack för hjälpen.

Mvh Petra

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår ifrån att du som privatperson sålt varan till en annan privatperson.

Vad gäller om man sålt en vara i begagnat skick?

För att kunna få till en hävning eller prisreduktion krävs det enligt köplagen att det föreligger fel i vara.

När det gäller varor som säljs i begagnat skick, är det viktigt att poängtera att detta inte är någon friskrivning från ansvar. Varan kan, trots att den sålts i begagnat skick, anses felaktig om den inte stämmer med uppgifter som säljaren lämnat innan köpet eller om säljaren underlåtit att upplysa köparen om väsentlig information kring köpet (19§ KöpL). Av vad jag kan tolka utifrån din fråga så har du informerat om att varan är i ett sämre skick, att varan är gammal samt att den därav säljs till ett billigare pris.

Varan kan vidare anses felaktig trots att den är såld i begagnat skick om den är i väsentligt sämre skick än köparen med pris eller på grund av andra omständigheter kan förvänta sig (19 § KöpL). Av frågan framgår det att du har haft bild på varans skick, berättat att den är gammal och defekt.

Jag har därmed svårt att tro att köparen i detta fall inte har kunnat förvänta sig att varan är i dåligt skick och förmodligen kommer att fortsätta gå sönder ifall felet inte åtgärdas.

Med ett köp medföljer även en undersökningsplikt (20 § KöpL). I detta fall har köparen utan godtagbar anledning underlåtit att undersöka varan innan köp trots vetskap om att varan är i dåligt skick, vilket innebär att fel som köpare kunde ha upptäckt vid undersökningen inte får åberopas som fel.

Sammanfattning

Jag har svårt att tro att köparen i detta fall kan göra några större invändningar gällande varans ytterligare försämrade skick, då du som säljare varit tydlig med att varan är defekt. Utöver detta har köparen inte heller undersökt varan innan fullbordat köp, och därmed får fel som kunde ha märkts vid denna tidpunkt (exempelvis att varan kommer att fortsätta försämras) inte heller åberopas.

Dock så vet jag inte mer än vad som framgår av frågan, och inom köprätten kan mycket påverka utgången av en situation. Av frågan framgår exempelvis inte ifall ni har avtalat om något ytterligare eller vad köparen i detta fall har att komma med.

Därför rekommenderar jag att du tar kontakt med vår juristbyrå för vidare hjälp i ditt ärende.

Du kan boka en tid med vår juristbyrå här eller ringa oss för att få mer information.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Amila ZahirovicRådgivare