Vad gäller om man har fått en felaktig utbetalning från Försäkringskassan?

2020-04-04 i Försäkringskassan
FRÅGA
Åter krav från Förskärningskassan
SVAR

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I mitt svar till dig kommer jag förklara vad som gäller när man har fått ett beslut från Försäkringskassan om återbetalning på grund av felaktig utbetalning.

Om Försäkringskassan upptäcker att en eller flera utbetalningar har varit felaktiga mot personen i fråga; exempelvis att hen har fått för mycket pengar - mer än vad hen haft rätt till, så är man skyldig att inom 30 dagar från det att Försäkringskassan beslutat om återkrav på grund av felaktig utbetalning, att återbetala det belopp som Försäkringskassan kräver.

Mitt tips till dig är att du kontaktar Försäkringskassan, dels för att få information i det fall du vill överklaga beslutet om återbetalning, dels vill få mer detaljerad information om vad den felaktiga utbetalningen grundar sig i. Kontaktuppgifter till Försäkringskassan finner du här.

Hoppas du känner att du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Vänligen,

Isabelle Sewelén
Fick du svar på din fråga?
Relaterat innehåll