Vad gäller om man får parkeringsanmärkning på kommunal mark när man är på väg för att hämta p-skiva?

Hej,

Vad gäller om man får parkeringsanmärkning på kommunal mark när man är på väg för att hämta p-skiva?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om parkeringsbot på kommunal mark finns i lagen om parkeringsavgift.

Det finns ingen lagstiftning som specificerar hur länge en parkeringsvakt måste innan en parkeringsanmärkning utfärdas. Dock räknas tid för att skaffa biljett eller p-skiva inte som att fordonet är felparkerat och är inte giltig grund för en parkeringsanmärkning.

Om detta har hänt dig har du möjlighet att bestrida parkeringsavgiften. Det kan vara svårt med bevisning vad gäller just p-skiva, men det är bra att förklara utförligt varför det till exempel tog tiden det tog att hämta p-skivan, eftersom parkeringsvakter i vanliga fall väntar ett par minuter med att utfärda böter. Hur du bestrider en parkeringsanmärkning kan du läsa mer om på polisens hemsida.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Erika RedeliusRådgivare