Vad gäller om en vara inte fungerar som förväntat?

Vi har köpt en stekpanna hos er som heter coline.

När pannan blir varm höjer den sig i mitten vilket gör att oljan flyter ut på sidorna och mitten blir utan olja.

Skall det vara så eller är det fel på vår stekpanna?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du köpt en stekpanna som inte fungerar på det sätt som du trodde och om du då kan få någon form av hjälp eller ersättning för detta. Jag utgår från att du köpt stekpannan (en lös sak) från en näringsidkare, vilket gör dig till en konsument. Detta gör att Konsumentköplagen är lagen vi kan använda oss av (Konsumentköplagen 1 §).

Om det är fel på din stekpanna eller inte beror på en rad olika faktorer. För det första skulle stekpannan kunna anses felaktig om den inte uppfyller den funktion som du önskat när du köpte den. Då syftar jag på att mat kanske bränner vid för att det är torrt och därmed förstörs. Detta skulle kunna var en möjlighet. För det andra skulle stekpannan kunna anses felaktig om den är i sämre skick än vad du kunnat räkna med. Detta skulle t.ex. kunna vara att du inte räknat med att den höjer sig vid höga temperaturer och att den därför ska anses felaktig. En sak som spelar in här är dock priset. Om det var en dyr stekpanna kan man förvänta sig mer än om den var billig. Däremot skulle man möjligen kunna anta att materialet inte ska höjas vid höga temperaturer oavsett pris då en stekpanna är till för just den sortens användning. Stekpannan skulle härmed troligen kunna anses felaktig (Konsumentköplagen 16 §).

Vad som i nästa steg blir viktigt är att du låter säljaren veta om denna problematik (att du reklamerar). Du har rätt att reklamera inom tre år från det att du fått varan om inte längre tid ges genom en garanti eller liknande från säljaren. Däremot måste du meddela säljaren detta så fort du märkt problemet. Detta meddelande ska helst lämnas inom två månader för att du då garanterat är inom rätt tid för klagomål. Om du inte reklamerar inom denna tid förlorar du rätten att få kompensation med stöd av konsumentköplagen (Konsumentköplagen 23 §.

Härefter kan du få omleverans av stekpannan som förhoppningsvis fungerar bättre (Konsumentköplagen 26 §). Om inte omleverans går att genomföra eller av någon annan anledning inte genomförs, har du rätt till prisavdrag (Konsumentköplagen 28 §). Härutöver kan du häva köpet om felet är väsentligt för dig (Konsumentköplagen 29 §). Hävning innebär att du lämnar tillbaka stekpannan och får tillbaka pengarna som du betalat för den.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Carl JanssonRådgivare