Vad gäller när man har fått en varning av Transportstyrelsen?

Hej.

Hur vet jag att jag har en varning på mitt körkort?

Jag fick ett brev av polisen om en fortkörning. På denna inbetalning finns ingen information om varning.

Kommer varning skickas från trafikverket vid ett senare tillfälle? (Det har bara gått 5 dagar sedan trafiköverträdelsen)

Lawline svarar

Hejsan! Tack för att du vände dig till Lawline med din fråga.

Inbetalningen som avser fortkörningen har inget med varningen att göra utan ett beslutsbrev från Transportstyrelsen kommer skickas till dig gällande just varningen. Där får du valet att antingen godkänna varningen, vilket innebär att den vinner laga kraft, eller välja att inte godkänna varningen. Det senare medför att du då får möjlighet att yttra dig över händelsen och ge din inställning innan Transportstyrelsen fattar ett beslut efter en mer ingående prövning. Om inget särskilt framförs från din sida så brukar Transportstyrelsen komma fram till samma beslut som de ursprungligen meddelade, alltså att man beslutar om en varning.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Skriv annars en kommentar så ska jag förtydliga så gott jag kan.

Med vänliga hälsningar,

Adam RajabRådgivare