Vad gäller när arvlåtaren var sambo?

Hej! Vi är 3 syskon vars mor avlidit. Hon levde i ett samboförhållande och de ägde en villa gemensamt. En av oss syskon är dessutom dotter till sambon. Vi antar att hon därför inte ärver något alls I detta läge utan måste vänta till hennes far avlider också? Sambon lever fortfarande och vi undrar nu om vi är tvungna att ta ut vårt arv efter vår mor? Om vi kan vänta till hennes sambo avlider hur påverkar det då värdet av arvet den dagen han går bort? Värden finns i form av villan samt en livförsäkring. Övriga tillgångar är enbart lösöre. Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Sambor ärver inte varandra (om det inte skrivit testamente). Detta innebär att er mors sambo inte ärver någonting och ni syskon ärver en tredjedel var av er mors kvarlåtenskap. Er mors sambo får antingen behålla sin del av den gemensamma egendomen, eller så kan han begära bodelning enligt 8 § Sambolagen. Om sambon begär bodelning räknas värdet på gemensam bostad och bohag samman och delas lika mellan er mors dödsbo och sambon.

De regler du tänker på, om efterarv för gemensamma barn, och bröstarvinges avstående av arv till förmån för efterlevande make gäller bara för gifta.

Vänlig hälsning,

Caroline OravaRådgivare