Vad gäller när andra parten har ett särkullbarn om jag dör?

Hej! Vad gäller när andra parten har ett särkullbarn om jag dör? Kommer det barnet ärva av mig om vi gifter oss? Tänker eftersom pengar och dyl går till maken/makan när man är gift? Samt hur blir situationen om vi förblir sambos? Vi har en bröstarvinge. Särkullbarnet kommer ärva mycket pengar på andra förälderns sida. Därför vill jag att min bröstarvinge ska ärva mer av mig, än särkullbarnet. Så det blir mer ekonomiskt lika i det stora loppet. Tack för en bra sida!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att din bröstarvinge är ert gemensamma barn och att din partner har ett särkullbarn. Regler om arvsrätten finns i ärvdabalken (ÄB).

Om ni är gifta

Om vi utgår från att du avlider först går arvet från dig i första hand till din bröstarvinge (ÄB 2 kap. 1 §). Dock kommer din make/maka att ärva bröstarvingens arvslott före ert gemensamma barn. Ert gemensamma barn kommer att få ta del av arvet från dig när din efterlevande make/maka gått bort (ÄB 3 kap. 1 §). Din bröstarvinge är i detta fall vad man kallar för efterarvinge. Det innebär att efterlevande make/maka ärver din kvarlåtenskap med fri förfoganderätt. Han eller hon har då inte rätt att testamentera bort egendomen, men kan fritt konsumera, ge bort eller sälja den. I teorin kan alltså din efterlevande make/maka ge bort arvslotten eller på annat sätt förfoga över den, men kan inte testamentera den till särkullbarnet. Särkullbarnet har ingen arvsrätt i förhållande till dig, och kommer varken ärva direkt från dig eller ha rätt till efterarv från dig senare när din make/maka avlidit. Hela din kvarlåtenskap kommer, om du inte testamenterat annat, att tillfalla din bröstarvinge när efterlevande make/maka avlidit.

Skulle din make/maka gå bort först har särkullbarnet rätt att få ut sitt arv från sin förälder direkt (ÄB 3 kap. 1 §). De två barnen kommer att dela arvet från sin gemensamma förälder lika mellan sig (ÄB 2 kap 1 § andra stycket). Du som efterlevande make ärver inte särkullbarnets arvslott med försteg, eftersom särkullbarnet har rätt att få ta del av sitt arv direkt. Du ärver dock ert gemensamma barns arvslott före barnet, som får ta del av arvet när du sedan avlidit (ÄB 3 kap 1 §).

Om ni är sambor

Är ni inte gifta kommer era barn ärva direkt, efterlevande make/maka kommer alltså inte ta del av barnens arvslott före barnen. Dock är endast bröstarvingar arvsberättigade, det innebär att särkullbarnet endast har rätt att ta del av arvet från sin förälder och inte från dig (ÄB 2 kap. 1 §). Detta gäller om inte du testamenterat annat.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Moa KryhRådgivare