FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt26/04/2022

Vad gäller hos arbetsgivare om man tidigare var misstänkt för brott?

Hej Jag blev misstänkt för ringa stöld men aldrig åtalad för det eller dömd för det. Det gick vidare till tingsrätten där de sedan släppte åtalet. Trots det dyker denna händelse upp för företag när de gör bakgrundskontroller på mig och det har verkligen skadat min chans att få en roll hos någon utav de. Vad kan jag göra? Finns det någon möjlighet att ta bort den här domen så att den inte dyker upp när man gör en bakgrundskontroll. Jag blev ju aldrig dömd för det. Tack på förhand

Lawline svarar

Hej,

Tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga handlar om vilka handlingar som är allmänna handlingar. En handling innebär allt som innehåller någon typ av information. En handling blir allmän om den förvaras hos en myndighet, då exempelvis en domstol, och är inkommen till eller upprättad av myndigheten.

Huvudregeln är alltså att de flesta handlingarna som är inkomna hos en domstol och upprättade där ingår i domstolarnas verksamhet och är därför en allmän handling. Det innebär att allmänheten har rätt till att begära ut den, enligt 6kap 4§ Offentlighets- och sekretesslagen (OSL). Däremot måste domstolen göra en sekretessprövning varje gång någon begär ut handlingen. Om den innehåller känsliga eller personliga omständigheter som gör att handlingen blir skyddad av sekretess så får inte domstolen lämna ut handlingen.

Sekretess gäller i brottsmål endast de brott som föreskrivs enligt lagparagrafen 35kap 12§ OSL. Den innefattar inte ringa stöld och den uppgiften är därmed inte sekretessbelagd.

En arbetsgivare får som huvudregel anställa vem de det vill. Däremot finns det diskriminersgrunder som måste beaktas. Diskrimineringsgrunderna hittas i 1kap 4§ Diskrimineringslagen. Där listas inte frågan om tidigare förekomst i brottsutredning.  En person är därför inte diskriminerad i diskrimineringslagens mening om denne på  grund av tidigare brottslighet nekas anställning.

Finns uppgifterna om domen alltid kvar någonstans?

Vad som gäller avseende domar, beslut och handlingar finns att läsa på domstolarnas hemsida.

Domar arkiveras initialt hos domstolarna själva, medan äldre handlingar som domstolen inte längre har i sina arkiv finns hos Riksarkivet. Utförlig information i frågan finns på respektive domstols hemsida, se exempelvis det som står på Lunds tingsrätts hemsida om gallring av allmänna handlingar, såsom domar.

Mitt bästa tips till dig är att försöka förklara situationen för potientiella arbetsgivare på bästa möjliga sätt då medverkan i rättsprocess dessvärre kommer att uppdagas vid eventuella bakgrundskontroller.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Tom JendbroRådgivare