Vad gäller för särkullsbarns arv?

Hej, vill ställa en hypotetisk fråga:

Om jag är gift med min man och vi har ett gemensamt barn tillsammans men min man har ett barn utanför äktenskapet som vi inte träffat. Om min man går bort före mig, vad exakt har hans barn utanför äktenskapet rätt att ärva om all egendom står skrivet på mig och att vi inte har några gemensamma bankkonton? Om hans barn ändå har arvsrätt på något hur kan vi då göra för att göra för att säkerställa att all egendom tillfaller mig som fru och vårt gemensamma barn?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Den legal arvsordningen regleras i ärvdabalken (ÄB). När en make går bort tillfaller all egendom makan förutom om den först avlidne maken har bröstarvingar (3 kap. 1 § ÄB). Dessa barn som inte är era gemensamma kallas särkullbarn. Barnen behöver inte särskilt göra anspråk på detta för att det ska tilldelas dem, det reds ut inom dödsboet. Således är det berättigade att ur den först avlidne makens dödsbo erhålla sin arvslott direkt, dvs hälften (3 kap. 1 § ÄB). Enda möjligheten för dig att behålla den egendomen är om särkullbarnet avsäger sig den egendomen enl. 3 kap. 9 § ÄB. Isåfall får särkullbarnen rätt till efterarv som ska utgå från makans egendom när denne går bort, mängden beräknas i andelar och i detta fallet är det hälften (3 kap. 2 § tredje stycket ÄB).

Avslutningsvis kan vi konstatera att det inte går att göra särkullbarn arvlösa på något vis. Det finns ingen juridisk skyddad metod som möjliggör detta heller.

Hoppas du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare