Vad gäller för en efterlevande sambo i fråga om bouppteckning och bodelning?

Hej jag har varit tillsammans med en man i 3,5år och han flyttade in till mej i mitt hus och han har dött.Han har ett fem barn 1 med en kvinna och 4 med en annan de anser inte vi var ihop men har ändå fått ett papper att skriva på en kallelse till bouppteckningsförättning.där jag även ska kryssa i undertecknad hävdar samboförhållande förelåg vid bortgång el kryssa i förelåg inte.vad innebär de för mej?om jag begär bodelning enligt sambolagen?han hade ett hus i norr och jag ett hus i söder? Vad kan hans barn kräva el vad har jag rätt till? Vet inte om testamente finns mvh

Lawline svarar

Hej,

https://lagen.nu/1958:637 ÄB

https://lagen.nu/2003:376 SamboL

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag
Din frågar handlar dels om sambofrågor, dels om arvsfrågor vilket gör både sambolagen(samboL) och ärvdabalken(ÄB) tillämpliga.

Som jag förstår det var du och den avlidne sambor. Han flyttade in hos dig och det fanns inget samboavtal mellan er. Du har nu fått en kallelse till bouppteckningen och undrar vad det innebär samt undrar vad som händer med egendom mellan er. Jag kommer bevara dina frågor under rubriker nedan.

Vad innebär kallelsen för dig?
Som sambo ska du, arvingar(hans barn) och testamentstagare förvalta den egendom som din sambo efterlämnade. Detta gäller endast om en särskild dödsboförvaltare inte har anordnats, 18 kap. 1 § 1 stycket ÄB. Om en bodelning inte ska ske ska du inte heller förvalta egendomen, då blir det istället arvingarna och testamentstagarna som sköter det, 18 kap. 1 § 2 stycket ÄB.

En bouppteckning ska som huvudregel förrättas senast tre månader efter ett dödsfall, 20 kap. 1 § 1 stycket ÄB. Du var hans sambo och ska därför kallas till bouppteckningen, 20 kap. 2 § 1 stycket ÄB. En bouppteckning är till för att undersöka och dokumentera vilka tillgångar och skulder som fanns vid dödsfallet, 20 kap. 4 § 1 stycket ÄB. Om du är den som vårdar egendom eller annars den som bäst känner till boet kallas du för bouppgivare. Du ska då lämna uppgifter om boet, 20 kap. 6 § 1 stycket ÄB.

Vad innebär en bodelning enligt sambolagen?
Enligt sambolagen är två personer som stadigvarande bor med varandra under äktenskpasliknande förhållanden att anse som sambor, 1 § SamboL. När ett samboförhållande upphör ska en bodelning göras om någon av samborna begär det, 8 § 1 stycket SamboL. Ett samboförhållande upphör när en av samborna avlider, 2 § 3 punkten SamboL. Begäran om en bodelning ska framställas senast när bouppteckningen förrättas, 8 § 2 stycket SamboL. Det är endast värdet av er samboegendom som kommer delas lika mellan er vid en bodelning. Detta först efter avdrag för skulder gjorts, 13 och 14 § SamboL.

Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom. Som utgångspunkt innebär det att egendom som har förvärvats för gemensamt bruk är att anse som samboegendom, 3 § SamboL. Era bostäder verkar ni ha haft redan innan ni blev sambor och det talar för att ni inte köpte husen i syfte att ha som gemensam bostad. Om så är fallet så ska varken din bostad i söder eller hans bostad i norr räknas som samboegendom.

Du har alltså rätt till hälften av värdet på samboegendomen om du begär en bodelning. Sambor ärver inte varandra i övrigt.

Vad kan hans barn kräva?
Ett barn har först och främst alltid rätt till sin laglott, vilket är halva arvslotten, 7 kap 1 § ÄB. Om det inte finns ett testamente kommer den legala arvsordningen att tillämpas, 2 kap ÄB. Det innebär att bröstarvingar(barnen) kommer få ärva hela hans kvarlåtenskap.

Sammanfattning:
Att du har fått kallelsen beror troligtvis på att du var hans sambo och att du ska vara med och förrätta bouppteckningen. Om du begär en bodelning senast vid förrättningen kommer er värdet av samboegendomen att fördelas lika mellan er. Barnen är de som kommer få ärva din sambos kvarlåtenskap.

Jag hoppas att du fick svar på dina frågor. Hör gärna av dig igen annars!

Med vänlig hälsning,

Jennifer AbdulahadRådgivare