Vad gäller angående betänketid vid skilsmässa?

1. Vad händer om bara en av oss vill skiljas omgående och den andra partnern vill ha 6 månaders betänketid och våra barn är över 20 år och när beräknas värdet på bolag och fastigheter vid en skilsmässa med ev betänketid? 2. Kan min man vägra att beräkna värdet från och med när jag skickar in papper om omedelbar skilsmässa och kan min man vägra att sälja vissa hälftenägda fastigheter ( inkl både det hus vi bor i samt sommarhus) och bolag vi deläger även fast han inte kan lösa ut mig på annat sätt och då tvinga mig vänta på att bli utlöst kanske många år för att han inte vill sälja nu?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Makarna ska ha betänketid eftersom den ena maken begärt det

Om bara den ena maken vill skiljas ska äktenskapsskillnaden föregås av betänketid (se 5 kap. 2 § Äktenskapsbalken, förkortat ÄktB), likaså ska makarna ha betänketid om någon begär det. Betänketiden är minst sex månader (se 5 kap. 3 § ÄktB).

Bodelning ska ske i samband med äktenskapsskillnad

Vid skilsmässa ska makarnas egendom fördelas genom bodelning (se 9 kap. 1 § ÄktB). Din man kan alltså inte vägra att sälja era tillgångar eller vänta med att lösa ut dig – egendomen ska ha delats upp mellan er när äktenskapet avslutas.

Tidpunkten då ansökan om äktenskapsskillnad inkommer till domstol är avgörande

Bodelningen görs baserat på hur egendomsförhållandena såg ut dagen då din ansökan om äktenskapsskillnad inkom till domstol (se 9 kap. 2 § ÄktB och 13 kap. 4 § tredje stycket Rättegångsbalken). Fram till dess att bodelningen genomförs så är respektive make skyldig att redovisa sin egendom och i övrigt lämna uppgifter av betydelse för bodelningen (se 9 kap. 3 § ÄktB).

Om ni har betänketid eller inte påverkar alltså inte hur bodelningen kommer se ut. Din man kan inte kräva att något annat datum ska användas vid beräkning av värdet på era tillgångar, det är den dagen då domstolen tar emot ansökan om skilsmässa som gäller.

Bodelningsförrättare

Vid behov så får bodelningsförrättare förordnas (se 9 kap. 7 § samt 17 kap. 5 § ÄktB), enkelt beskrivet är en bodelningsförrättare en person som kan hjälpa er med bodelningen om ni inte kan komma överens.

Ytterligare information

På Sveriges Domstolars hemsida kan du hitta mer information om betänketid och skilsmässa:  https://www.domstol.se/amnen/familj/skilsmassa-och-bodelning/skilsmassa/betanketid-och-fullfoljd/. Det finns också information om hur bodelning fungerar och hur du ansöker om bodelningsförrättare: https://www.domstol.se/amnen/familj/skilsmassa-och-bodelning/bodelning/.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Felicia ErikssonRådgivare