Vad finns det för möjlighet för en arbetsgivare och arbetstagre att frånträda en tidsbegränsad anställning?

Hej,

Enligt LAS så konverteras en timanställning till en tillsvidareanställning när en anställd varit anställd minst 18 månader under en femårsperiod. I kollektivavtalet på mitt jobb regleras att man kan avstå sin rätt till tillsvidareanställning i perioder om högst 6 månader, nu är min fråga om det är möjligt för arbetstagaren att avbryta avståendetiden i förväg? Dvs. tidigare än det datum som de skrivit under på papperet.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då din fråga handlar om olika anställningsformer så blir Lagen om anställningsskydd (LAS) tillämplig.

Jag vill börja med att förtydliga några begrepp, så att mitt svar blir mer begripligt. Man brukar tala om tillsvidareanställningar och tidsbegränsad anställning, där tillsvidareanställning är huvudregeln (4 § och 5 § LAS). Detta innebär att du kan vara timanställd men ändå vara tillsvidareanställ eller jobba heltid och vara tidsbegränsad anställd.

Jag tolkar därför din fråga, att det handlar om en tidsbegränsad anställning i form av en allmän visstidsanställning (som eventuellt kan bli en tillsvidareanställning) där du undrar om anställningsavtalsförhållandet kan avslutas tidigare än avtalat (5 § LAS).

Enligt Lagen om anställningsskydd (dvs LAS), så övergår en allmän visstidsanställning till en tillsvidareanställning när du som arbetstagare har varit anställd hos din arbetsgivare i sammanlagt mer än två år (24 månader) under en 5 års period (5 a §, 1 stycket 1 punkten LAS). Då det inte framgår att det handlar om annat än en allmän visstidsanställning (ex vikariat eller säsongsarbete) så går jag inte in på dessa regler.

En allmän visstidsanställning upphör som huvudregel vid anställningstidens utgång utan att någon uppsägning behöver göras (4 § 2 stycket LAS). En konsekvens av detta är att din arbetsgivare inte heller har någon rätt att säga upp dig i förtid. För att arbetsgivaren ska kunna säga upp ett visstidsavtal i förtid måste denne ha förbehållit sig denna rätt och ha en godtagbar anledning, dvs det ska vara överenskommet i anställningsavtalet. Anges ingen uppsägningstid under anställningen har en arbetsgivare inte rätt att säga upp en visstidsanställd i förtid. Möjligheten för en arbetsgivare är i sådant fall att avskeda dig som anställt (4 § 4 stycket LAS). För att detta ska vara möjligt krävs det att du har grovt åsidosatt dina ålägganden/ grova fall av felaktigt agerande på ett sätt som ger arbetsgivaren en rätt att avskeda dig, eller om anställningsavtalet blivit oskäligt betungande för arbetsgivaren. Ingen av dessa situationer verkar dock vara relevant i den här situationen.

Observera att du som arbetstagaren dock fortfarande har möjligheten att säga upp dig utan särskilda skäl med en månads uppsägningstid. Annan uppsägninsgtid kan dock framgå i kollektivavtalet .

Kollektivavtalet
Då jag inte vet vilket kollektivavtal som är aktuellt i ditt fall så har jag svårt att svara på om det finns några andra normer som blir aktuella. Lagen om anställningsskydd är semidispositiv i vissa delar, vilket innebär att det går att avtala bort de paragrafer som anges i 2 § 3 stycket LAS.

Sammanfattningsvis
Din arbetsgivare har alltså en skyldighet att leva upp till sina förpliktelser som arbetsgivare ända tills avtalstiden löpt ut. Om du och din arbetsgivare inte kommit överens om att anställningen ska kunna sägas upp i förtid så har du rätt att behålla din anställning tills avtalstiden löpt ut. Hen får alltså som huvudregel inte avbryta din anställning i förtid. Då jag inte vet vad som står specifikt i ditt anställningsavtal så har jag svårt att veta när ditt anställningsavtal löper ut och om det i så fall övergår till tillsvidareanställning. Men det är det datumet som kontraktet gäller tills som är avgörande för om du har rätten att fortsätta anställningen eller ej.

Du som arbetstagre kan alltid säga upp dig själv trots än tidsbegränsad anställning. Dock kan uppsägningstiden variera beroende på vad som framgår i kollektivavtalet. Vanligtvist är uppsägningstiden 1-3 månader.

Då vissa siffror och begrepp i frågeställningen inte var helt korrekta så kan det vara så att jag inte svarat på det du önskat, du kan då skicka in en ny fråga HÄR.

Med vänliga hälsningar

Beatrice KarlssonRådgivare