Vad finns det för krav på en uppsägning och vad ska man göra innan facket förhandlar?

Hej!

Jag har blivit uppsagd från mitt jobb pga personliga själ. Dom personliga själen min chef har uppgett är lögner rakt igenom, men hon har personal (hennes släkt), som ställt sig på hennes sida och vittnar om att dom personliga själen stämmer.

Jag har inte skrivit på några uppsägningspapper eftersom hon ringde och sa upp mig över telefonen när jag var hemma och var sjuk. Jag har inte heller fått någon varning om att hon tyckt att mitt beteende inte varit ok. Men hon säger sig ha "försökt" ha flera möten med mig men att det inte har gått. Vilket också är lögn, jag har aldrig blivit kallad till ett möte med henne.

Jag har kontakt med facket och dom ska kalla till förhandling.

Jag undrar vad jag nu kan göra? Måste jag gå in och skriva på uppsägningpappren? Och kan jag skriva något på pappret som visar att jag inte håller med om att uppsägningen kan ske? Hon säger att uppsägningen gäller från och med den dagen hon ringde och sa upp mig, stämmer det verkligen?

Jag mår otroligt dåligt över situationen och jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till eftersom hon sprider lögner om mig. Övriga personalen kunde inte tro sina öron när jag berättade på vilka grunder hon sagt upp mig, en del har till och med valt att säga upp sig i rent uppror.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du undrar:

Vad du kan göra medan du väntar på att facket kallar till förhandlingOm du måste underteckna något dokument för uppsägningen och vad du i så fall ska skriva på detOm uppsägningen gäller från och med den dag då en arbetsgivare meddelar en anställd om detta

Sammanfattning av svaret på din fråga

Medan du väntar på att facket faktiskt genomför förhandlingen med din arbetsgivare bör du kontakta dem om frågor vad du kan göra för att underlätta processen.

När det sedan gäller undertecknandet finns det inget krav på att du ska göra det enligt LAS, därav borde du inte behöva underteckna detta. Dock skulle det eventuellt kunna finnas krav på detta i ditt eventuella kollektivavtal så det kan vara värt att kolla med facket.

En uppsägning gäller som regel från den dag du som arbetsgivare har fått meddelande om den som din arbetsgivare säger. Dock verkar det som att kravet på skriftlighet inte har uppfyllts, därav kan det vara så att du har rätt till skadestånd.

Är det så att du har vidare frågor angående svaret på din fråga är du välkommen att titta på mitt bakomliggande resonemang nedan eller att kontakta oss igen för vidare rådgivning på info@lawline.se!

Bakomliggande resonemang

När det gäller frågor om anställning i Sverige finns det huvudsakliga regelverket samlat i lagen om anställningsskydd (LAS) och medbestämmandelagen (MBL), detta är också de lagar som äger tillämpning i ditt ärende.

Jag kommer i mitt svar utgå från de regler som gäller då det inte finns något kollektivavtal eftersom att jag inte vet vilket kollektivavtal du eventuellt omfattas av.

Jag vill dock poängtera att ett sådant kan göra stor skillnad då det enligt 2 § LAS kan upphäva eller ändra många av dina rättigheter som arbetstagare och det är troligt att så är fallet för dig med tanke på att facket hjälper dig i frågan. Med andra ord är det är värt att dubbelkolla om du omfattas av ett, och ditt fackförbund kan som regel hjälpa dig med frågor liknande denna

1. Vad du kan göra medan du väntar på att facket förhandlar med din arbetsgivare

Den allmänna förhandlingsrätten som facket har (för att skydda dina rättigheter som medlem) utgår från MBL 10 §. En sådan förhandling ska ske om det föreligger en tvist mellan dig och din arbetsgivare även om denne inte är bunden av kollektivavtal.

Därtill finns det en annan förhandlingsskyldighet som kan vara relevant i ditt fall som regleras i MBL 11 § och 12 §. Denna gäller enbart om din arbetsgivare har undertecknat ett kollektivavtal med din fackliga organisation. Denna förhandlingsrätt är inte helt gränslös och en arbetsgivare kan i vissa speciella fall verkställa sitt beslut (i ditt fall uppsägningen) och vänta med förhandling om särskilda skäl föranleder det.

Gällande praxis ger dock lite utrymme för din arbetsgivare att säga upp dig innan denne har förhandlat klart med facket - alltså bör du inte kunna sägas upp innan förhandlingen slutförts utan att din arbetsgivare gör sig skyldig till brott mot LAS.

Med andra ord är svaret på din första fråga att du bör vänta, alternativt kontakta facket och fråga dem ifall de vill ha något underlag från din sida att ta med sig till förhandlingen.

2. Om du måste underteckna något dokument för uppsägningen och vad du i så fall ska skriva på det

När det gäller uppsägning på grund av personliga skäl enligt LAS som kommer från din arbetsgivares sida finns det vissa krav på hur den genomförs enligt LAS 8 §, 9 § och 10 §.

Dessa krav är:

att uppsägningen måste vara skriftligatt det måste framgå vad du kan göra om du vill klaga på beslutet och föra eventuell skadeståndstalan (så kallad fullföljdshänvisning)information om du har någon företrädesrätt till återanställning (mest relevant om du hade blivit uppsagd på grund av arbetsbrist)att de skäl arbetsgivaren har för att säga upp dig skrivs ned om du begär detatt beskedet lämnas till dig personligen eller med rekommenderat brev till din adress

I ditt fall verkar inte din arbetsgivare ha fyllt kravet på just skriftlighet, detta innebär eventuellt att arbetsgivaren kan bli skadeståndsskyldig enligt LAS 38 §.

Det finns inte i LAS någon skyldighet för dig som arbetstagare att underteckna beskedet om uppsägning.

3. Om uppsägningen gäller från och med den dag då en arbetsgivare meddelar en anställd om detta

Om din arbetsgivare inte har fyllt kravet på skriftlighet enligt ovanstående kan detta som sagt innebära skadeståndsskyldighet, men det innebär inte att uppsägningen i sig är ogiltig enbart för att den inte var skriftlig.

Detta innebär att din uppsägning faktiskt är gällande från och med den dag då arbetsgivaren meddelat dig uppsägningen, som din arbetsgivare säger.

Einar DahlbergRådgivare