Vad får man avtala om?

För ett år sedan köpte jag en bil av en bilfirma.

Bilen hade mycket hög bränsleförbrukning, vilket jag meddelade firman, + att det var flera fel på bilen vilket jag inte märkte förrän efter köpet.

Dessutom fick jag inte något större förtroende för deras verkstad.

Flera gånger hade jag kontakt med firman p.g.a. ovanstående fel.

Jag föreslog att de skulle ta tillbaka bilen, vilket de till slut gjorde.

I avtalet gällande återköp skrev bilfirman att om jag pratar illa om aktuell bilfirma, så måste jag betala 5 000 kr. till firman.

Och om de pratar illa om mig, så får jag 5 000 kr.

Nu undrar jag om detta avtal gällande 5 000 kr. i "böter" är juridiskt bindande ?

M.v.h.

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om avtalet är juridiskt bindande. Regler om avtal finns i lag om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område (även kallad avtalslagen).

Det finns egentligen inte några regler angående vad man får avtala om. Två parter kan i princip avtala om vad som helst. Istället finns regler som kan göra avtalet ogiltigt om de ingåtts på ett visst sätt (3 kap avtalslagen). Som exempel kan nämnas om en person blivit tvingad genom våld att ingå avtal eller blivit lurad att ingå ett avtal.

Svarat på din fråga är alltså att avtalet om att ni inte får prata illa om varandra utan att betala en avgift bör vara giltigt (och därmed juridiskt bindande) eftersom att man får avtala om vad man vill. Men om du på något vis blivit lurad/tvingad att ingå avtalet så kan det vara ogiltigt.

Hoppas du fått svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare