FrågaKÖPRÄTTÖvrigt03/02/2020

Vad bör du göra om du får meddelande om att en kreditupplysning tagits i ditt namn utan att du begärt någon?

Jag fick ett meddelande på mobilen att någon tagit kreditupplysning på mej vid flera tillfällen. Varför?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som svar på din fråga tänker jag lämna lite allmänna upplysningar och råd hur man bör agera om man får meddelande om att en kreditupplysning har begärts utan att man själv vidtagit den.

I meddelandet du mottagit är kreditupplysaren skyldig att ange information om vem som ansökt om att göra en kreditupplysning på dig och vilken information som lämnats i samband med denna (11 § Kreditupplysningslagen).

En kreditupplysning företas på begäran av ett företag som avser att lämna en kredit till en kredittagare. Vanligtvis sker det genom att kredittagaren legitimerar sig i butik och godkänner upplysningen direkt på plats. Idag är det tyvärr vanligt att kreditupplysningar sker på internet på begäran av personer som har kapat andras ID och lyckas därigenom få ut krediter på andras bekostnad. Av denna anledningen är det viktigt att vara observant om man får meddelande om att en kreditupplysning har begärts med hjälp av dina uppgifter.

Allmänna råd vid meddelande om att en kreditupplysning skett

När man mottar ett meddelande av denna sort ska man i första hand kontakta det bolaget som begärt en kreditprövning på dig. Information om vilket företag som begärt upplysningen ska framgå av det meddelandet du mottagit. Om det är så att man inte själv ansökt om kredit ska man i sitt meddelande även bestrida skälet till kreditprövning. Företaget som begärt kreditupplysningen kan i sin tur kontakta kreditupplysningsföretaget och begära att ansökan plockas bort.

Hoppas du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare