FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt05/12/2018

Vad blir den skattemässiga konsekvensen av att köpa en fastighet för strax under taxeringsvärdet?

Äger 1/3 av en fastighet där mina 2 systrar äger varsin 1/3. Nu är mina systrar överens om ett gåvo och ersättningsförfarande enligt följande: jag och min fru erhåller varsin 1/3 som gåva. I gengäld betalar vi dem med 1400000/ del. Då detta understiger taxeringsvärdet. (taxeringsvärdet är 4900000) vad blir den skattemässiga koncekvensen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga!

Det du beskriver är en blandning av köp och gåva, ni betalar för fastigheten, men ni betalar mindre än vad den är värd. När det gäller en fastighet så ses transaktionen antingen som ett köp eller som en gåva, om priset för fastigheten understiger taxeringsvärdet ses hela förvärvet som gåva, om priset överstiger taxeringsvärdet ses hela transaktionen som köp. I ert fall är transaktionen att se som en gåva. Gåvor är skattefria i Sverige (8 kap 2 § Inkomstskattelag). Ni kommer alltså inte att betala någon skatt nu. Om ni i framtiden säljer fastigheten så kommer ni att skatta som om ni förvärvat fastigheten till det pris som dina systrar förvärvade den för. Detta heter att gåvotagaren inträder i givarens skattemässiga position (44 kap 21 § Inkomstskattelag).

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04

Vi besvarar samtal måndag till fredag 10:00-16:00

Ebba EkstrandRådgivare