FrågaKÖPRÄTTÖvrigt12/02/2019

Vad betyder skäligt prisavdrag vid köp av hund?

Hej !

Jag har köpt en brukshund där fel fader på hunden angetts vid köptillfället. Jag köpte min hund för 14500kr.

Vi har gjort en anmälan och svaret vi fick ifrån Ssk löd såhär:

Enligt SSKs köpeavtal säljs alla hundar som sällskapshundar och att fel fader angetts vid försäljningstillfället påverkar inte hundens funktion eller hälsa.

Vår bedömning är således att ett prisavdrag om 10% utgör ett skäligt prisavdrag

Vad betyder detta ?

Hur mycket pengar har jag rätt enligt SKKS att jag ska få tillbaka ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att SSK menar att det inte spelar någon roll att fel fader angetts när ni köpte hunden, utan det är bara sådant som kan påverka hundens funktion eller hälsa som sällskapshund som spelar roll. SSK menar därför att det faktum att säljaren angav fel fader inte påverkar hundens funktion eller hälsa som sällskapshund.

Däremot säger SSK att ni ändå har rätt till prisavdrag för att säljaren angett fel fader. Prisavdraget ska vara skäligt, dvs. rimligt, och SSK tycker att prisavdrag om 10 % är rimligt.

Ni har därför rätt till prisavdrag om 10 % på det ni betalade för hunden, dvs. 14500 kr. Ni kan alltså kräva tillbaka 1450 kr från säljaren enligt SSK.

Vänligen,

Sofia EdvardssonRådgivare