Vad betyder legat och universella förordnanden?

Vad betyder ordet "LEGAT" om det står inskrivet i testamente t.ex. "Vid min bortgång ska N.N. såsom legat erhålla min andel, 50% av fastigheten ???????. Sedan följer en rubrik som anger: UNIVERSIELLA FÖRORDNANDEN och där anges vad som ska hända med resterande delen av min kvarlåtenskap. Men det som jag funderar mycket över är det som står om "LEGATET"

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tolkning av fråga och upplägg

Jag tolkar din fråga som att din stora fundering är vad “legat” betyder och att du även undrar vad “universella förordnanden” betyder. Slutligen kommer jag ha en rubrik som behandlar situationen i ditt fall så långt som det går och hur du bör gå till väga.

Vad betyder legat?

I 11:10 1st Ärvdabalken förklaras betydelsen av legat. Där förklaras det som “i testamente given förmån, såsom viss sak eller visst penningbelopp eller nyttjanderätt till egendom eller rätt att därav njuta ränta eller avkomst”. Enklare förklarat är det en förmån eller egendom som testamenteras till person.

Det finns olika sorters legat och är indelade i olika kategorier. Saklegat är när det gäller en viss sak, exempelvis ett hus. Penninglegat är en viss summa pengar, exempelvis 100 000 kr. Avkomsträtt är nyttjanderätt eller avkastning från viss egendom. Exempelvis nyttjanderätt i form av rätt att få använda exempelvis en fastighet och exempelvis avkastning från viss egendom kan vara att man ska få en andel av avkastningen från när ett hus säljes (Definitionen av legat på lagen.nu).

En testamentstagare kallas legatarie

Vad betyder universella förordnanden?

I 11:10 2st Ärvdabalken förklaras betydelsen av universellt förordnade. Ett universellt förordnande innebär inte att man får exempelvis en viss egendom utan istället att man får en del eller hela kvarlåtenskapen av ett arv.

Tolkning av situationen i ditt fall

"Vid min bortgång ska N.N. såsom legat erhålla min andel, 50% av fastigheten” tolkar jag det som att N.N. blir ägare till halva fastigheten efter att personen som skrivit testamentet dör.

Det universella förordnandet anger vad som händer med resterande delen av kvarlåtenskapen, det vill säga någon blir delad en viss del av kvarlåtenskapen.

Vad borde du göra nu?

Jag har förhoppningsvis kunnat hjälpa dig på vägen för att förstå olika juridiska begrepp och betydelsen av det du funderade på gällande testamentet. Om du har mer frågor gällande testamentet kan du skicka in fler frågor eller så kan du boka tid med jurist och få personlig hjälp

Carl MalmströmRådgivare