FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt03/10/2019

Vad betyder "erforderlig uppvärmning"?

Hej, vi hyr en lokal och i kontraktet står det att hyresvärden ombesörjer erforderlig uppvärmning av lokalen samt att varmvatten tillhandahålles hela året. Vad innebär erforderlig uppvärmning ? Vi betalar varje månad oavsett årstid ca 2600kr för värme, kyla samt vatten.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Erforderlig värme har ingen legal definition så därför tänker jag istället göra en skälighetsbedömning i vad det kan tänkas betyda. Rimligen bör det innebära att hyresvärden kommer se till att lägenheten är så pass varm att den för gemene man är beboelig året om. Skulle hyresgästen önska att ha det varmare i sin lägenhet får den troligtvis stå för mellanskillnaden detta skulle innebära på elräkningen.

Hoppas du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare