Vad avgör om det ska vara betänketid vid en skilsmässa?

Hej. Fick ett svar men har fråga på den: betänketiden om skilsmässa passerar ett år vilket gör att äktenskap fortsätter. Men i svaret står att vill någon av oss skiljas måste vi söka om och ny betänketid KAN komma att bli av. Vad avgör om ny betänktetid blir av eller att skilsmässan går igenom utan ny betänketid?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

 Jag vet inte vilken information du har fått i ditt tidigare svar. Jag kommer därför förklara vad som gäller rent allmänt om betänketid vid skilsmässa och sedan besvara just din fråga.

Betänketid kan beslutas av tingsrätten innan två parter får skilja sig. Syftet är att motverka förhastade skilsmässor. Tingsrätten brukar besluta om betänketid när:

  • När det finns barn under 16 år i familjen. Ni får betänketid om båda eller någon av er varaktigt bor tillsammans med och är vårdnadshavare för barnet.
  • Om minst en av er begär betänketid
  • Om bara en av er vill skiljas

Detta följer av lagen och står i äktenskapsbalken (här).

Betänketiden är minst 6 månader och högst 12 månader. När den fulla betänketiden (ett år) löpt ut måste minst en av er begära fullföljd av skilsmässan. Det gör man genom att fylla i en blankett (här) och skickar till den domstol som har handlagt skilsmässan.

Om ingen av er har begärt fullföljd efter senast 12 månader skriver tingsrätten av målet och ni fortsätter vara gifta. Om ni fortfarande vill skiljas efter att tingsrätten skrivit av målet, måste ni ansöka på nytt och betala en ny ansökningsavgift.

Samma procedur sker då, som vid första ansökan. Samma omständigheter som kan föranleda betänketid gäller även denna gång. D.v.s. Om endast en av er vill skiljas, en av er vill ha en ny betänketid eller om ni har barn under 16 år, kommer en ny betänketid om minst 6 månader börja löpa.

Hoppas att detta besvarade din fråga!

Michelle KomulainenRådgivare