FrågaFAMILJERÄTTBodelning11/11/2018

Vad ärver man?

Hej! Min mamma och hennes make hade upprättat testamente, där det står att mamma ärver kvarlåtenskapen efter sin man. Det står även att jag som är särkullebarn ska erhålla min laglott, resterande tillfaller deras gemensamma barn. Har jag rätt till hennes arv efter hennes make då dom hade Äkteskapsförord. Han ägde fastigheter och som var enskild egendom, eller är det endast hennes personliga kvarlåtenskap som jag ärver, och ej det hon har ärvt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Eftersom att frågan berör arv är således ärvdabalken (ÄB) tillämplig. Då du är särkullsbarn, har du rätt att få ut din laglott direkt enligt 3 kap. 1 § 1 st. ÄB.

Eftersom att du är särkullsbarn, har du enbart rätt till din mammas kvarlåtenskap och inte din mammas make. När din mamma eller din mammas make dör, kommer de behöva göra en bodelning. Det mest pedagogiska sättet att förklara detta är att statuera ett exempel.

Säg att din mamma och din make har giftorättsgods om 100 000 kr. När din mammas make dör, ger bodelning 50 000 kr till din mamma. Du har således rätt till din laglott av dessa 50 000. Laglotten beror på hur många gemensamma barn de har. Du har därmed inte rätt till det din mammas make får ut ur bodelning, utan enbart din mammas kvarlåtenskap.

Gällande äktenskapsförordet kan det inte inskränka på din laglott, då laglottsregeln i 3 kap. 1 § 1 st. ÄB inte kan avtalas bort.

Hoppas att jag förstod frågan rätt och att du är nöjd med svaret, har du fler frågor är du varmt välkommen åter!

Med vänlig hälsning,

Filip BraunRådgivare