Vad ärver makar och deras respektive särkullbarn efter den ene makens bortgång?

Vi är ett par med varsina särkullsbarn och inga gemensamma barn. Vi hade varsin fastighet sedan tidigare och har nu gift oss. Vi har inte äktenskapsförord eller dylikt. Alltså inget dokument om enskild egendom. Frågor: Vad ärver vi makar av varandra efter den enes bortgång? Vad ärver särkullbarnen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Kommer använda mig av Ärvdabalken (1958:637), ÄB, och även Äktenskapsbalken (1987:230), ÄktB. I förenklingssyfte hänvisar jag till er som make A och make B.

Bodelning

När en make dör förättas en bodelning innan arvskifte sker, 23 kap 1 § ÄB. Enligt 10 kap. 1 § ÄktB ingår makarnas giftorättsgods i bodelningen och enligt 7 kap. 1 § ÄktB är en makes egendom giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom. Utgångspunkten är alltså att era fastigheter blir giftorättsgods och ingår således i bodelningen. Det finns andra grunder varpå era fasigheter kan anses vara enskild egendom enligt 7 kap 2 § ÄktB, och därmed inte ingå i bodelningen. Det kan exempelvis vara om ni fått era fastigheter via testamente eller gåva med villkoret att fastigheten ska vara er enskilda egendom. Fler grunder räknas upp i 2 § men i brist på information utgår jag från att fastigheterna ska ses som giftorättsgods och deras värde kommer då delas på så sätt vid bodelningen att den avlidnes dödsbo och den efterlevande maken får lika stort värde var.

Bröstarvingar
Bröstarvingar är de som först och främst har rätt till arvet från någon som har dött. Enligt 2 kap 1 § ÄB är det avkomlingar, det vill säga barn. Alla som klassas som bröstarvinge delar lika på ett arv de har rätt till. Make A:s särkullbarn är endast bröstarvinge till A trots giftemål med B, och motsvarande gäller för B och dennes särkullbarn. Så er makes särkullbarn ärver inte efter er, utan endast sin förälder. Eftersom ni vardera endast har vars en bröstarvinge ärver denne bröstarvinge som utgångspunkt hela er respektive kvarlåtenskap.

Efterlevande makes arv
När en make går bort så kallas den kvarvarande maken för efterlevande make och den bortgångne för arvlåtaren. Enligt 3 kap 1 § ÄB ska arvlåtarens kvarlåtenskap, om denne var gift, tillfalla den efterlevande maken. Undantaget är om arvlåtaren har särkullbarn eftersom  särkullbarnen har rätt att ta ut sitt arv innan det tillfaller den efterlevande maken, såvida inte särkullbarnet avstår från denna rätten enligt 3 kap 9 § ÄB, varpå särkullbarnet istället får efterarv enligt 3 kap 2 §.

Däremot har den efterlevande maken enligt 3 kap 1 § 2st ÄB rätt till något som kallas för stora prisbasbeloppet, vilket motsvarar en summa på cirka 190 000kr. Den efterlevande maken har alltid rätt att ur kvarlåtenskapen efter den avlidne maken, så långt det räcker, få ut denna summan. Denna rätten tar prioritet över särkullbarnets rätt att få ut sitt arv direkt. Med andra ord om särkullbarnet tar ut sitt arv direkt och det medför att den efterlevande maken inte når en summa motsvarande stora prisbasbeloppet, så får inte särkullbarnet lov att ta ut sitt arv. Istället får särkullbarnet återigen efterarv.

Efterarv
Här följer ett exempel för hur efterarv enligt 3 kap 2 § ÄB beräknas:
Make A går bort. Efter bodelning har efterlevande make B en förmögenhetssumma på 150 000kr. Make A:s kvarlåtenskap uppgår till 150 000kr. Dessa 150’ tillfaller efterlevande make B men särkullbarn A (särkullbarn till make A) bryter ut sitt arv direkt enligt sin rätt att göra så.
Stora prisbasbeloppet är cirka 190 000kr. Make B har endast (efter bodelning + enskild egendom) 150 000kr och fattas då 40 000kr. Dessa 40 000kr får efterlevande make B lov att ta från särkullbarn A:s arv.

Efterarvet som särkullbarn A får på efterlevande make B beräknas då på detta sätt: 40 000/(40 000 + 150 000) = cirka 0,21.
När efterlevande make B sedan dör får särkullbarn A lov att bryta ut 21% av make B:s kvarlåtenskap innan arvskifte sker.

Avsägande av arv
Om ni inte vill att eran make ska ärva nog för stora prisbasbeloppet av olika anledningar, så behöver ni avsäga eran arvsrätt enligt 17 kap. 2 § ÄB. Det innebär att ni skriftligen avsäger rätten till arv från er make. Gör ni detta kommer exempelvis hela er respektive kvarlåtenskap tillfalla era respektive särkullbarn istället för er efterlevande make.

Sammanfattning
Vad ärver ni makar av varandra efter den enes bortgång? Vad ärver särkullbarnen?
Den efterlevande maken ärver nog med kvarlåtenskap för att uppgå till stora prisbasbeloppet. Allt över det kan särkullbarnet till den avlidne ta som sitt arv direkt. Den summa som den efterlevande maken tar från den avlidnes särkullbarn för att nå upp till stora prisbasbeloppet blir efterarv. Särkullbarn kan välja att avstå från att ta ut sitt arv direkt och istället få fullt efterarv. Ni som makar kan avstå arv från varandra så att era särkullbarn ärver fulla kvarlåtenskapen direkt.

Fastigheterna kommer troligtvis ingå som giftorättsgods och beroende på hur de värderas var kommer de att delas upp mellan dödsboet och den efterlevande maken.

Jag hoppas att detta gjorde situationen tydligare för er! Om ni vill ha vidare rådgivning kan ni boka en tid med vår juristbyrå här eller ringa oss för att få mer information.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: mån-fre kl. 10.00-16.00

Hoppas ni fick svar på er fråga!

Alexander MårtenssonRådgivare