FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott22/11/2022

Vad är straffen för olovlig körning och vårdslöshet i trafik?

Jag hade snö på mi min bils tak och hade inte körkort så jag blev stoppad av polisen och är misstänkt för olovlig körning och vårdslöshet i trafiken. Vad kan jag få för straff?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Av din frågeställning förstår jag att du inte hade körkort när polisen stoppade dig, jag kan dock inte tyda om det är så att du hade glömt ditt körkort hemma eller om du helt saknar körkort och jag kommer därför att besvara frågan utifrån båda dessa scenarion. Det är körkortslagen som innehåller regler om körkortstillstånd. Vad gäller vilka straff man kan få vid olika trafikbrott, exempelvis olovlig körning och vårdslöshet i trafik är det Lag om straff för vissa trafikbrott (trafikbrottslagen) som reglerar detta. Jag kommer därför att utgå både från körkortslagen och trafikbrottslagen när jag besvarar din fråga.

Vad händer om du glömt ditt körkort hemma - är det straffbart?

Du är enligt lag skyldig att ha med dig ditt körkort när du kör bil (3 kap 15 § körkortslagen). Om du glömmer körkortet och inte har det med dig när du kör bil kan du dömas till böter för detta (9 kap 2 § 1 st körkortslagen). Du ska dock inte få böter om du genast kan styrka din identitet på något annat sätt ( 9 kap 2 § 2 st körkortslagen).

Vad för straff kan man få vid olovlig körning och vårdslöshet i trafik?

Att köra bil utan att vara behörig för detta, alltså att man inte har något körkort, är en brottslig handling som kallas för olovlig körning. För att bli dömd för olovlig körning krävs det att du uppsåtligen kört utan körkort, med andra ord att du medvetet kört utan körkort. Skulle du bli dömd för olovlig körning är det vanligaste straffet böter (3 § 1 st trafikbrottslagen). Vad gäller brottet vårdslöshet i trafik är straffet dagsböter (1 § 1 st trafikbrottslagen).

Hoppas att du har fått svar på din fråga och återkom gärna om du har ytterligare funderingar!

Elin StaafgårdRådgivare