FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott24/11/2020

Vad är straffen för olovlig körning?

om två veckor ska jag göra uppkörningen men idag körde jag utan körkort och polisen tyvärr stannade mig på vägen. Vad är straffen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du håller på att ta ditt körkort, men att du har kört utan körkort och utan behörig handledare och därmed gjort dig skyldig till olovlig körning.

Olovlig körning innebär att någon uppsåtligen kör ett fordon utan att vara berättigad till det. För olovlig körning kan du dömas till böter. Eller, om du tidigare haft körkort som blivit återkallat, om brottet skett vanemässigt eller annars är att anses som grovt, till fängelse i högst sex månader. (3 § lag om straff för vissa trafikbrott)

Du kan också genom detta brott, få ditt körkortstillstånd återkallat (5 kap. 2 och 3 § körkortslagen). Det finns 9 punkter som ett körkort kan återkallas på och olovlig körning är en del av återkallelsepunkt 4. Mer om detta kan du läsa på Transportstyrelsens hemsida. Körkortstillstånd behöver man för att kunna övningsköra och göra körkortsprov. Om körkortstillståndet återkallas, bestäms en spärrtid på lägst en månad och högst 3 år. Spärrtid är den tid inom vilken ett nytt körkort inte får utfärdas (5 kap. 6 § körkortslagen).

Sammanfattningsvis är straffen för olovlig körning (d.v.s köra utan körkort) böter. Om brottet anses som grovt, kan straffet bli fängelse i högst sex månader. Du kan även få ditt körkortstillstånd återkallat, vilket innebär att det då bestäms en spärrtid mellan 1 månad och 3 år, under vilken tid du inte kommer kunna övningsköra eller ta ditt körkort.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare