FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt24/01/2019

Vad är skillnaden mellan att skaffa barn som sambos och gifta?

Vad är skillnaden mellan att skaffa barn som sambos eller gifta?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag kommer här i mitt svar att behandla två aspekter av vad som sker när sambor/makar skaffar barn. Dels den aspekt som berör föräldraskap och fastställande av sådant, dels den aspekt som rör arvsrättsliga frågor. Reglerna kring föräldraskap återfinns i föräldrabalken (FB), den hittar du här! Arvsrätt regleras i ärvdabalken (ÄB) och den hittar du här!

Fastställande av föräldraskap

En kvinna som föder ett barn presumeras vara dess legala mor 1 kap. 7 § FB. Denna presumtion gäller oavsett om kvinnan är gift eller inte. För faderskap finns dock ingen sådan presumtion om föräldrarna inte är gifta. Är föräldrarna gifta i ett heterosexuellt förhållande betraktas den födande kvinnans make som far enligt 1 kap. 1 § FB. I ett könsneutralt äktenskap fastställs föräldraskapet för den födande kvinnans maka genom bekräftelse eller dom 1 kap. 9 § FB.

Är föräldrarna ogifta ska, oavsett om det är ett hetero- eller homosexuellt förhållande, fader eller medmorskapet fastställas genom bekräftelse eller dom 1 kap. 3 § FB samt 1 kap. 9 § FB.

Barnens arvsrätt

Barn utgör bröstarvingar i lagens mening och tillhör den första arvsklassen 2 kap. 1 § ÄB. Barn står alltså först i tur att ta arv efter att deras förälder/föräldrar avlidit. Är arvlåtaren gift ska dock kvarlåtenskapen (den egendoms/förmögenhetsmassa som arvlåtare efterlämnar vid sin död) tillfalla den efterlevande maken 3 kap. 1 § 1st ÄB. Bröstarvingarna har då rätt till efterarv vid den efterlevande makens död 3 kap. 2 § 1st ÄB.

Efterlevande sambo har överhuvudtaget ingen arvsrätt vid den först avlidne sambons död och skulle sambo avlida är det bröstarvingarna som är berättigade att dela på kvarlåtenskapen enligt 2 kap. 1 § ÄB.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Johan HeimanRådgivare