FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/07/2019

Vad är skillnaden mellan arvsrätt och giftorätt?

Skillnad mellan Arvrätt o giftorätt .

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Med arvsrätt menas de bestämmelser som reglerar hur en avliden persons kvarlåtenskap, det vill säga all egendom som en avliden person lämnar efter sig, ska fördelas mellan personens arvingar.

Med giftorätt menas en makes framtida rätt i den andra makens egendom. Denna rätt aktualiseras först vid ett äktenskaps upplösning, alltså vid en bodelning, dessförinnan råder varje make över sin egen egendom (se 1 kap. 3 § Äktenskapsbalken). När ett äktenskap upplöses ska giftorättsgodset fördelas mellan makarna. En makes enskilda egendom omfattas inte av giftorätten.

Hoppas att detta gav svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Ted WinströmRådgivare