FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder24/09/2023

Vad är preskriptionstiden för brott som ger sex månaders fängelse?

Hej! Nyligen blivit dömd till 6 månaders fängelse. Finns det preskibitionstid på detta straff? Läste att efter 5år så preskiberas alla straff under 1 år. Är så fallet fortfarande idag?(2023 september) Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. För att besvara din fråga kommer jag att hänvisa till preskriptionstiderna som återfinns i brottsbalken (BrB). Det ska dock nämnas att andra preskriptionstider gäller för t.ex skattebrott och narkotikabrott. Om du blivit dömd till ett brott som inte regleras i brottsbalken får du gärna återkomma till Lawline.

Vad gäller preskriptionstiden för brott ser det olika ut beroende på brottets karaktär och straffskala:

  1. två år, om brottet inte ger svårare straff än fängelse i ett år,
  2. fem år, om det svåraste straffet är högre men inte över fängelse i två år,
  3. tio år, om det svåraste straffet är högre men inte över fängelse i åtta år,
  4. femton år, om det svåraste straffet är fängelse på viss tid över åtta år,
  5. tjugofem år, om fängelse på livstid kan följer av brottet

(35 kap. 1 § BrB).

Om du har dömts till 6 månaders fängelse kommer brottet med andra ord preskriberas efter två år om åtal inte väckts.

Jag hoppas mitt svar har gett dig lite klarhet i situationen. Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Minou LionRådgivare