FrågaFAMILJERÄTTBodelning24/08/2013

Vad är nyttjanderättsersättning?

Vad är nyttjanderättsersättning ? Och hur går man tillväga om jag vill få igenom det? Jag och min sambo köpt hus halva lånet var. Inget samboavtal. Bott ihop 8 månader. Jag valde att flytta pga. ej råd och ta över huset.Han bor kvar och villta över huset och min del av lånet. Huset har ej ökat el. minskat i värde enligt mäklare. Jag måste ta en lägenhet om 4 veckor och därmed en rejäl saftig hyra som gör det totalt omöjligt för mig att batala bubbla hyror. Kan jag kräva/ har jag rätt till nyttjanderättsersättning av min ex sambo???? Och hur får jag igenom det på kortast tid!? Behöver snabbt svar !!22/8

Lawline svarar

Hej, och tack för att Du vänder Dig till Lawline med Din fråga,

Nyttjanderättsersättning innebär att en part som ensam nyttjar den tidigare gemensamma bostaden skall åläggas ersättningsskyldighet för detta.

Det finns det inget direkt lagstöd för rätten till nyttjanderättsersättning, bortsett från det fall då en sambo innehar bostaden med hyres- eller bostadsrätt och bostaden inte utgör samboegendom, i enlighet med 22 § st. 1 Sambolag (2003:376) (SamboL) - se (https://lagen.nu/2003:376#P22S1).
Nyttjanderättsersättningen är rättsinstitut som kommit att utvecklas genom rättspraxis.

Det är bodelningsförrättaren som är behörig att fatta beslut om att nyttjanderättsersättning skall utgå. Om den situationen uppstår att den ersättningsskyldige parten vägrar att betala, blir den ersättningsberättigade parten, d.v.s. Du, tvungen att inleda ytterligare ett förfarande genom att ansöka om betalningsföreläggande eller stämning.

Vänligen,

Rosa Nicole AbasRådgivare