FrågaÖVRIGTÖvrigt27/02/2023

Vad är nackdelarna med normkonflikter?

Hej! Vad är nackdelarna med normkonflikt?

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är en normkonflikt?

En normkonflikt är när en eller flera normer står i konflikt med varandra. Exempel på juridiska normer är lagar, förordningar, domstolspraxis eller sedvänja. Det skulle exempelvis kunna vara så att det står i en lag en sak medan i en annan lag en annan sak som reglerar samma situation. Det skulle exempelvis också kunna vara så att det står samma sak i en lag medan två olika domstolar gör helt olika bedömningar av paragrafernas betydelse.

Nackdelarna med en normkonflikt

Rättsosäkerhet

Om det finns massa olika bestämmelser i rätten som strider mot varandra så finns det en risk att ingen vet vilka skyldigheter eller rättigheter man har. Det kan också göra det oklart vad som är rätt och fel. Det i sin tur kan leda till att ingen vågar använda juridiken och gå till exempelvis domstol för att hävda sin rätt, då man inte vet om man har rätt alls. Det är väldigt dyrt att gå till domstol och betala kostnader för ombud, vilket ännu minskar risken för att en person eller företag vågar hävda sin rätt. Exempelvis så betalar den förlorande parten rättegångskostnaderna i tvistemål, 17:1 RB.

Otydlig lagstiftning

Om det finns massa normkonflikter kan det tyda på att lagstiftningen är otydlig eller bristfällig. Om reglerna är otydliga eller bristfälliga så riskerar det uppstå normkonflikter då ingen vet vad som gäller.

Risk för att inte veta sina skyldigheter

Människor och företag kan hamna i en situation där de inte vet vilka skyldigheter de har i samhället eller vad de ska förhålla sig till. Detta kan leda till att många människor eller företag helt enkelt bryter mot lagen utan att ha någon avsikt att göra det. Detta kan leda till en oro hos människor och företagare då det blir svårare att planera och handla i samhället.

Problem i domstol

Om en domstol hanterar en situation där det finns normkonflikter så kommer de behöva välja vilken norm som går före. Detta kan leda till att viktiga normer inte får den tyngd som lagstiftaren avsåg att de skulle ha. Detta kan leda till mindre tilltro till domstolsväsendet också.

Risk för att lagen bli ojämlik

Det finns en risk att olika grupper tolkar olika normer som står i konflikt med varandra olika. Detta kan leda till att ena gruppen får en underläge då de tolkar den på ett vis medan den andra gruppen tolkar den på ett annat sätt.

Hoppas du har fått svar på din fråga och stort lycka till!

Carl MalmströmRådgivare