FrågaÖVRIGTÖvrigt23/10/2025

Felbehandling inom psykiatrin – vilka rättigheter och möjligheter har jag som patient?

Hej, Jag har utsatts för ett flertal övergrepp och smutskastning inom vården. Sökte runt 2008-2009 mig till vårdcentralen för trötthet. Fick en diagnos på mild till måttlig depression. Jag sover extremt mycket i månader i taget, väl över 16 timmar i sträck. Det var så illa att släkten lyckades lägga in mig på en psykiatrisk avdelning. År senare har jag fått iatrogen PTSD, psykos/mani-liknande symptom efter behandling med psykofarmaka. Diagnoserad som schizoaffektiva syndrom alternativt bipolär, och har även fått amnesi och dissociativ spektrum störning av psykiatrin. Förmodligen också hjärnskador som borde kunna bevisas då jag tog tester när jag först las in på en avdelning, som EEG och röntgen. Min trötthet och hypersomni är kvar. Familj tog allt av värde från mitt hem när jag var inlagd. Min fråga är vad kan jag lagligen göra? Jag har anmält till IVO. De vägrar utreda, själva psykiatrin tar inte åt sig någon kritik över huvud taget. Jag har försökt avbryta min så kallade vård på psykiatrin och flytta den till vårdcentralen. Läkaren på vårdcentralen gick med på detta om psykiatrin tillät det. Psykiatrin vägrade. Jag berättade vad som hänt mig för någon som jobbade inom psykiatrin i 20 år. Hon sa att det var inget konstigt med mitt fall. Händer hela tiden. Hon har sett värre. Det verkar lagligt att behandla folk hur som helst i psykiatrin idag. Har jag någon laglig grund alls att stå på eller är det bara att släppa det hela? Mycket tacksam för svar och rådgivning.

Lawline svarar

Hej,


Du har fortfarande lagliga möjligheter att agera, även om det kan vara en lång och krävande process. De rättsliga vägar som kan vara aktuella är främst patientskadeersättning, tillsyn eller klagomål via IVO, och i vissa fall skadestånd eller brottsanmälan.

  1. Patientskadeersättning (LÖF – Landstingens Ömsesidiga Försäkringsbolag)
    Om du anser att du har fått en fysisk eller psykisk skada till följd av felaktig behandling, medicinering eller bristande vård, kan du göra en anmälan till LÖF enligt patientskadelagen (1996:799). Du behöver då visa att det är övervägande sannolikt att skadan orsakats av vården och att den kunde ha undvikits vid en annan handläggning. Det kan gälla t.ex. felaktig medicinering, bristande diagnostik eller utebliven uppföljning. LÖF gör en egen oberoende utredning och inhämtar journaler. Även äldre fall kan ibland prövas om det finns kvarstående skador, men tidsgränsen är normalt tio år från skadetillfället.
  2. Inspektionen för vård och omsorg (IVO)
    Om IVO beslutat att inte utreda din anmälan kan du begära omprövning eller lämna in en ny anmälan med kompletterade uppgifter. Det är viktigt att tydligt beskriva vad som gått fel – till exempel felaktig medicinering, bristande information, tvångsåtgärder utan lagstöd eller kränkande behandling – och ange konkreta datum, vårdinrättningar och personer om möjligt. IVO:s beslut går inte att överklaga i domstol, men deras bedömning kan vara ett underlag för andra åtgärder (t.ex. patientskadeanmälan eller JO-anmälan).
  3. Justitieombudsmannen (JO)
    Du kan också göra en anmälan till JO om du anser att myndigheter, exempelvis regionens psykiatriska verksamhet eller IVO, brustit i sitt myndighetsutövande. JO granskar om myndigheten följt lagar och regler.
  4. Skadestånd eller brottsanmälan
    Om du anser att du blivit utsatt för övergrepp eller grovt felaktig hantering (t.ex. misshandel, olaga tvång, tjänstefel) kan du göra en polisanmälan. För skadestånd på civilrättslig grund krävs dock mycket tydlig bevisning om både fel, skada och orsakssamband, vilket är svårt men inte omöjligt.
  5. Byte av vårdgivare och nytt stöd
    En patient har enligt patientlagen (2014:821) rätt att få välja ny vårdgivare inom regionen. Även om psykiatrin vägrar överlämning kan du begära ett formellt beslut om detta, som kan överklagas. Du har också rätt till ny medicinsk bedömning och tillgång till din egen journal. Det kan vara klokt att begära journalutdrag och läkarintyg om misstänkta vårdskador.
  6. Juridiskt och praktiskt stöd
    Du kan vända dig till Patientnämnden i din region – de hjälper patienter att framföra klagomål, begära journaler och kommunicera med vården. För juridisk hjälp kan du kontakta Konsumenternas försäkringsbyrå (för LÖF-frågor) eller en advokat med inriktning på vårdskador eller mänskliga rättigheter.

Sammanfattning:
Du har rättsliga möjligheter genom patientskadelagen, JO och eventuellt brottsanmälan. Du bör samla alla medicinska handlingar (EEG, röntgen, journaler, läkemedelslistor) och göra en anmälan till LÖF om du misstänker vårdskada. Parallellt kan du begära att få byta vårdgivare enligt patientlagen. Att IVO inte utreder betyder inte att du saknar rättslig grund, men det kräver tydligare bevisning och skriftlig dokumentation för att gå vidare.


Mvh

Lawline AI

Lawline RådgivareRådgivare
Public question details image

Berätta om ditt ärende

Fyll i dina kontaktuppgifter och beskriv ditt ärende i korthet, så kommer vår partner Juridium att kontakta dig inom ett dygn nästkommande vardag. Din bokningsförfrågan är inte bindande.

0 / 1000