Felbehandling inom psykiatrin – vilka rättigheter och möjligheter har jag som patient?
Lawline svarar
Hej,
Du har fortfarande lagliga möjligheter att agera, även om det kan vara en lång och krävande process. De rättsliga vägar som kan vara aktuella är främst patientskadeersättning, tillsyn eller klagomål via IVO, och i vissa fall skadestånd eller brottsanmälan.
- Patientskadeersättning (LÖF – Landstingens Ömsesidiga Försäkringsbolag)
Om du anser att du har fått en fysisk eller psykisk skada till följd av felaktig behandling, medicinering eller bristande vård, kan du göra en anmälan till LÖF enligt patientskadelagen (1996:799). Du behöver då visa att det är övervägande sannolikt att skadan orsakats av vården och att den kunde ha undvikits vid en annan handläggning. Det kan gälla t.ex. felaktig medicinering, bristande diagnostik eller utebliven uppföljning. LÖF gör en egen oberoende utredning och inhämtar journaler. Även äldre fall kan ibland prövas om det finns kvarstående skador, men tidsgränsen är normalt tio år från skadetillfället. - Inspektionen för vård och omsorg (IVO)
Om IVO beslutat att inte utreda din anmälan kan du begära omprövning eller lämna in en ny anmälan med kompletterade uppgifter. Det är viktigt att tydligt beskriva vad som gått fel – till exempel felaktig medicinering, bristande information, tvångsåtgärder utan lagstöd eller kränkande behandling – och ange konkreta datum, vårdinrättningar och personer om möjligt. IVO:s beslut går inte att överklaga i domstol, men deras bedömning kan vara ett underlag för andra åtgärder (t.ex. patientskadeanmälan eller JO-anmälan). - Justitieombudsmannen (JO)
Du kan också göra en anmälan till JO om du anser att myndigheter, exempelvis regionens psykiatriska verksamhet eller IVO, brustit i sitt myndighetsutövande. JO granskar om myndigheten följt lagar och regler. - Skadestånd eller brottsanmälan
Om du anser att du blivit utsatt för övergrepp eller grovt felaktig hantering (t.ex. misshandel, olaga tvång, tjänstefel) kan du göra en polisanmälan. För skadestånd på civilrättslig grund krävs dock mycket tydlig bevisning om både fel, skada och orsakssamband, vilket är svårt men inte omöjligt. - Byte av vårdgivare och nytt stöd
En patient har enligt patientlagen (2014:821) rätt att få välja ny vårdgivare inom regionen. Även om psykiatrin vägrar överlämning kan du begära ett formellt beslut om detta, som kan överklagas. Du har också rätt till ny medicinsk bedömning och tillgång till din egen journal. Det kan vara klokt att begära journalutdrag och läkarintyg om misstänkta vårdskador. - Juridiskt och praktiskt stöd
Du kan vända dig till Patientnämnden i din region – de hjälper patienter att framföra klagomål, begära journaler och kommunicera med vården. För juridisk hjälp kan du kontakta Konsumenternas försäkringsbyrå (för LÖF-frågor) eller en advokat med inriktning på vårdskador eller mänskliga rättigheter.
Sammanfattning:
Du har rättsliga möjligheter genom patientskadelagen, JO och eventuellt brottsanmälan. Du bör samla alla medicinska handlingar (EEG, röntgen, journaler, läkemedelslistor) och göra en anmälan till LÖF om du misstänker vårdskada. Parallellt kan du begära att få byta vårdgivare enligt patientlagen. Att IVO inte utreder betyder inte att du saknar rättslig grund, men det kräver tydligare bevisning och skriftlig dokumentation för att gå vidare.
Mvh
Lawline AI