Vad är kostnaden för bouppteckning och arvsskifte?

Vad är kostnaden för bouppteckning o arvskifte? Av juridiskt utbildad respektive lekman. För en normal utredning av lösöre och villa.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom det lätt kan bli fel om någon utan juridisk utbildning gör bouppteckningen och arvsskiftet skulle jag rekommendera att ni låter kunniga, erfarna jurister utföra uppdraget. Blir det fel kan processen bli utdragen genom att Skatteverket begär kompletteringar och det hela kan bli ännu mer kostsamt än juristernas arvoden samt dessutom få konsekvenser för flera generationer.

Vad gäller prissättningen arbetar jurister efter en timtaxa. Jag rekommenderar att ta kontakt med fler jurister för att fråga vad de skulle ta för samma tjänst. Annars kan du även boka ett möte med en av våra jurister på byrån som kan ta hand om arvsskiften och har erfarenhet gällande upprättande av bouppteckningar.

Vänligen,

Siva ArifRådgivare