Är kränkning ett brott?

Vilket lagrum gäller för grov kränkning

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag är inte helt säker på att jag har tolkat din fråga korrekt, men kränkning är inget brott i sig utan det är ett samlingsnamn för angrepp mot någons person, frihet, frid eller ära. Kränkning är en egen form av skada som kan medföra skadeståndsansvar för den som angriper en annan persons integritet. Du kan läsa mer om det Här.

Brottsbalken tar även upp vissa brott som innefattar kränkning hos brottsoffret, dessa kan vara olika former av ärekränkning enligt brottsbalken 5 kap, exempelvis förtal (1 §) eller förolämpning (3 §). Även brottsbalken 4 kap tar sikte på kränkning av personens frihet och frid, exempelvis grov fridskränkning (4a §) eller ofredande (7 §).

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, annars är du alltid välkommen att kontakta oss igen.

Med vänlig hälsning,

Olivia ViklundRådgivare