FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt03/07/2017

Vad är ett Letter of intent?

Letter of intent vilka saker stämmer? Ett avtal om drift av verksamhet? Ett avtal där parterna friskriver sig från personligt ansvar för verksamheten? En avsiktsförklaring där parterna uttrycker ett intresse att eventuellt avtala? En Skuldrevers? En inlaga att nyttja vid olika åsikter av vad som har avtalats?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Ett Letter of intent är en avsiktsförklaring som träffas mellan parter som har för avsikt att ingå avtal med varandra. Det är normalt sett inte juridiskt bindande. Det ses vanligtvis inte heller som ett färdigt avtal utan är en överenskommelse om vad man hittills förhandlat inför det slutgiltiga avtalet.

Av de alternativ du angivit i din fråga som passar bäst in på beskrivningen av vad som stämmer angående ett letter of intent är därmed ”En avsiktsförklaring där parterna uttrycker ett intresse att eventuellt avtala”.

Hoppas att detta gav dig svar på din fråga.

Vänliga hälsningar

Stina JanssonRådgivare