Vad är ett förtal och hur anmäler man det?

Hej Jag har en fråga om förtal. Jag har inlett ett nytt förhållande med en kvinna. PÅ hennes jobb finns det en person som påstår att jag skulle ha våldtagit hennes syster som jag tidigare haft ett förhållande med. Dock har systern aldrig anklagat mig för det och det finns inga polisanmälningar mot mig från systern. Hon har också påstått att jag misshandlat barn tidigare. Vilket är absurt då jag arbetar som lärare och lämnar in uppgifter från polisutdrag till min chef. Personen som spridit dessa påståenden till min nya flcikvän, har även spridit dessa rykten vidare till flera personer. Som i sin tur skickat sms till min nya flickvän. Kan man åtala dessa två personer för förtal? Vad krävs för att bli fälld för förtal? Vi har sms kvar från vad den ena har skrivit till min flickvän. Är det värt att ta upp detta i tingsrätten, och vad är straffet för förtal? Kan man få hjälp av er i fall man skulle anmäla detta. Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är förtal?

En person kan dömas för förtal om personen utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, 5kap 1§ Brottsbalken (BrB)

Att anklaga dig för att ha våldtagit en person och även misshandla barn räknas som sådana utpekanden. Sedan att personen även sprider anklagelserna till dina nära och kära innebär att personen vill utsätta dig för andras missaktning.

Det finns dock vissa undantagssituationer där anklagelser inte klassas som förtal. Skulle det vara så att anklagande har varit försvarligt och om man kan bevisa att de är sanna, eller att man har haft skälig grund att anta att de var sanna, utgör inte anklagande ett brott. Jag skulle anta att undantagssituationen inte är tillämplig här.

Hur anmäler man ett förtal?

Förtalsbrott hamnar under s.k. enskilt åtal, se 5kap 5§ BrB. Det innebär att det är målsägande själv är den som väcker åtal, se 47kap 1§ Rättegångsbalken. Enskilt åtal är dock riskabelt och tidskrävande, då en förlust kan innebära att du måste stå för motpartens rättegångskostnader.

Det finns situationer där en åklagare kan välja att väcka ett allmänt åtal, i de fall det föreligger särskilda skäl. Om det föreligger särskilda skäl beror på bl.a. hur stor spridning påståendena har men också att allvarliga anklagelser sprids till familjemedlemmar.

Första steget jag skulle rekommendera är att vända sig till polisen och vädja om att du vill väcka åtal. Tar åklagare beslut om allmänt åtal inte ska väckas har du möjlighet att väcka enskilt åtal.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Tom JendbroRådgivare