FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag29/10/2022

Vad är en drag-along klausul?

Hej jag ska skriva på ett aktieägaravtal. Jag undrar vad en drag along klausul är?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det förekommer, precis som du nämnder, att aktieägaravtal innehåller en drag-along klausul. Dessa klausuler syftar till att skydda bolagets mindre aktieägare, samtidigt som de större aktieägarna ska få fler handlingsmöjligheter och utrymme i försäljningssituationer.

En drag-along klausul ger majoritetsaktieägare möjlighet att kunna genomföra en bolagsförsäljning. Klausulen används huvudsakligen av majoritetsägare som vill kunna genomföra en framtida exit utan att minoritetsägarna i bolaget sätter stopp för detta. Rent praktiskt innebär det att en majoritetsägare som beslutat att sälja sina aktier till en tredje person även kan tvinga de andra aktieägarna i bolaget att sälja sina aktier på samma villkor som majoritetsägaren godkänner. Klausulen varierar beroende på aktieägaravtalet men innehåller generellt krav på hur stor andel av aktieägarna som ska stå bakom försäljningen och en minivärdering av aktierna för att man inte ska tvinga alla aktieägare att sälja sina aktier till ett för lågt pris.

Jag hoppas du fick svar på din fråga och om du vill ha ytterligare hjälp skulle jag varmt rekommendera dig att boka tid med någon av våra jurister här.

Bästa hälsningar,

Negin AhmadiRådgivare