Vad anses vara hemfridsbrott?

Hej jag har varit utsatt för trakasserier och hemfridsbrott av en granne i flera år. Grannen har blivit filmad flera ggr av min övervakningskamera det är mitt landställe det handlar om. Polisanmälan har gjorts polisen ändrade brottsrubricering till olaga intrång istället för hemfridsbrott pga av att jag inte är skriven där. Lagboken säger något annat åklagaren lade ner fallet. Jag menar att det är ett hemfridsbrott och anser att polisen gör ett dåligt jobb trots alla filmbevis ,känd gärningsman så verkar det omöjligt att lagföra denna gärningsman.polisen verkar stå på brottslingen sida.

Lawline svarar

Hej!

Vad trevligt att du vänder dig till Lawline med din fråga! Som jag tolkar din fråga vill du veta varför polisen rubricerar brottet som olaga intrång och inte hemfridsbrott.

Förutsättningarna för hemfridsbrott

För att en handling ska vara hemfridsbrott måste följande förutsättningar uppfyllas enligt BrB 4:6 första stycket:

– En person intränger sig olovligen/stannar kvar på platsen

– Platsen måste vara en bostad

Personen gör det utan lov

Att en person tränger sig in utan lov betyder helt enkelt att personen inte får vara på den platsen. Det gäller även om den tidigare har blivit inbjuden men nu blir ombedd att gå.

Vad anses vara en bostad?

En bostad behöver inte bara vara en långtidsboende. Det betyder att exempelvis ett hotellrum, hytt på en båt eller ett tält kan vara en persons bostad för det tillfället. Det enda som krävs är att området är någon persons bostad även den inte används för det tillfället. Helt enkelt får platsen inte vara övergiven. Eftersom ett landställe används som boende skulle jag personligen tolka landstället som en bostad.

Att polisen menar att det inte kan vara hemfridsbrott för att du inte är skriven där tycker jag låter märkligt; inte behöver du vara skriven till ett tält för att det ska anses vara en bostad! Nu har jag inte all information för att kunna göra en utförlig bedömning av situationen men utifrån det jag hör låter det märklig att polisen ville rubricera det som olaga intrång och inte hemfridsbrott. Brottet olaga intrång brukar främst skydda platser såsom kontorsplatser, föreningslokaler, skolor och liknande, dvs platser som en person inte bor på (BrB 4:6 andra stycket). Jag kan inte heller förklara varför åklagaren valde att inte gå vidare med fallet eftersom jag inte har all information.

För att sammanfatta: Utifrån det du berättar låter det som att brottet kan vara hemfridsbrott eftersom landställen skulle anses vara en bostad. Varför polisen rubricerade det som olaga intrång samt varför åklagaren lade ned fallet kan jag tyvärr inte förklara.

Skulle du vilja få mer hjälp är du varmt välkommen att ta kontakt med juristerna här på Lawline juristbyrå!

Med vänliga hälsningar,

Olivia SjöströmRådgivare