väcka enskilt åtal?

Hej! Jag har blivit förtalad på internet. Men eftersom jag måste väcka åtal själv så vet jag inte om jag vågar, detta eftersom det säkert är tidskrävande och det finns ju alltid en risk att jag förlorar fallet. Då måste jag betala mycket summor pengar och min ekonomi är inte alls bra nu. Hur skulle ni rekommendera att jag borde gå vidare här? Mvh.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det stämmer att förtal utgör ett så kallat enskilt åtal, vilket som huvudregel innebär att man som målsägande själv måste väcka talan. Det finns utrymme för åklagaren att föra talan om det är påkallat ur allmän synpunkt, men det sker förhållandevis sällan. Det är också som du skriver, att om man förlorar målet kan man komma att bli ersättningsskyldig för sina egna och motpartens rättegångskostnader. Rättegångskostnaderna är inte alltid så höga, beroende på vad man själv och motparten har behövt utreda i förväg. Motparten kan begära ersättning för resekostnad och liknande, men dyrare blir det när det finns ombud involverade. Men att brottet skulle utgöra ett enskilt åtal innebär inte att du inte kan anmäla det till polisen för utredning. Du kan kontakta polisen på 114 14 och anmäla brottet, eller gå in på deras hemsida. Polisen får då bestämma om de kommer utreda det, även om det inte faller under allmänt åtal. Det kan finnas aspekter av gärningen som gör att polisen inleder förundersökning, exempelvis om det föreligger hatbrott eller liknande bakom gärningen. Du kan också läsa mer om omständigheterna kring polisens utredning om ärekränkningsbrott på polisens hemsida, och på åklagarens hemsida.

Då jag inte vet mer om dina omständigheter är det svårt för mig att säga vad du bör göra, eller om polisen eller åklagaren kommer utreda brottet utifrån om det är påkallat ur allmän synpunkt. Åklagaren kan i alla fall inte åtala om du inte anmäler brottet själv. Jag rekommenderar dig att kontakta en advokat för att rådgöra om du bör väcka åtal eller inte, utifrån omständigheterna i situationen. Du kan också ringa polisen på 114 14 och se om du kan få råd där.

Hoppas du har fått någon vägledning i dina frågor!

Vänligen,

Sara PedersenRådgivare