Utvisning efter att anknytningsperson avlidit.

hej jag bott i Sverige från 2002 söm asyksöker , i 2012 träffa med svenska kvinna och jag har resa till mitt hemland och jag sökte där och jag fik anknytningsuppehållstillstånd 1 år men sker sker sambo min avlidit , men nu migration sänd mig utvisning vad jag kan göra , det är en hård beslut

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Jag förutsätter i mitt svar att du inte fått uppehållstillstånd som asylsökande under din första vistelse i Sverige.

Du har alltså inte fått förlängt uppehållstillstånd på grund av att den anknytningsperson som tillståndet baserades på inte längre är vid liv. Ett utvisningsbeslut kan du alltid överklaga till Migrationsdomstolen. Har du etablerat annan anknytning till en person i Sverige kan du ju alltid ansöka på denna grund - problemet som kvarstår är att du då förmodligen kommer att få ansöka om uppehållstillstånd från hemlandet. Om du anser att dina ursprungliga skyddsskäl mot hemlandet kvarstår kan du alltid anmäla att det föreligger hinder mot verkställighet av utvisningsbeslutet på grund av dina skyddsskäl.

Robin HenningsonRådgivare